Sök

Polis/handläggare till Gränsjouren, Gränspolisenheten region Stockholm

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

10 juli 2024

Ansök senast

23 juli 2024

Referensnummer

A393.993/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till Gränsjouren på Gränspolisenheten i Region Stockholm söker vi nu fyra handläggare/polisassistenter som är serviceinriktade och strukturerade. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Stockholm består av Stockholms län och Gotland. Verksamheten i regionen är organiserad i fyra polisområden: Nord, City, Syd och Gotland som tillsammans är indelade i 19 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: gränspolisen, operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Gränspolisenheten är en regional sektion inom operativa enheten vid region Stockholm som arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller, verkställigheter av beslut om avvisning och utvisning, spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen samt gränsöverskridande internationell grov organiserad brottslighet inom Stockholms län och Gotland. Gränspolisenheten har det regionala ansvaret för internationella kontakter vad gäller bland annat gränspolisfrågor, underrättelser och efterlysningar.

Arbetsbeskrivning

Gränspolisens utredningsenhet utgår från Kungsholmen, vi arbetar dag och kväll samtliga dagar i veckan. Gränsjouren utgör ett stöd för hela region Stockholm och har daglig kontakt med brottsutredare, ingripande personal och Migrationsverket i utlänningsrelaterade ärenden. Som särskilt utsedd befattningshavare vid jouren gör man en initial bedömning av ärenden och föredrar i förekommande fall för Polismyndighetens beslutsfattare i utlänningsärenden.

Vidare kommer du också att arbeta med:

  • Utredningsarbete/handläggning av förvaltningsärenden enlig utlänningslagen, utlänningsförordningen, EU-förordningar, Rättegångsbalken mm.
  • Stor del av arbetet består av att ha kontakt med Migrationsverket, Kriminalvården och domstolar.
  • Möjlighet att medverka vid transport av frihetsberövade, arbetsplatskontroller, husrannsakningar och gränskontroll.
  • När det krävs medverka vid förhandlingsresor av av- och utvisade

Arbetet i gränsjouren är både teambaserat och självständigt. För oss är det viktigt att medarbetare trivs på arbetsplatsen och skall ha möjlighet till utveckling på arbetsplatsen, ett exempel på detta är att det i gruppen finns handläggare som utbildats till beslutsfattare som en del av kompetensutvecklingen. Som nyanställd kommer du erbjudas introduktion samt adekvat. utbildning för verksamhetsområdet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Polisexamen, akademisk utbildning eller annan utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i både tal och skrift.
  • God datorvana
  • B-körkort
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Kunskap om utlänningslagstiftning, verkställighetsarbete och det brottsutredande regelverket då detta är grundläggande för medarbetarna vid gränsjouren.
  • Erfarenhet av utredningsarbete, gärna vid krimjour
  • Erfarenhet av handläggning vid myndighet
  • Ytterligare språkkunskaper att använda sig av i professionella sammanhang

Personliga egenskaper 

För att trivas i rollen vid gränsjouren behöver du vara serviceinriktad och strukturerad. Arbetet går mycket ut på att stödja och bistå medarbetare vid olika myndigheter och att hålla en hög servicenivå och vara lösningsfokuserad, med ett positivt förhållningssätt, är viktigt.

Då arbetet bedrivs i jourmiljö kan arbetsuppgifterna och arbetsbelastningen variera och du behöver vara stabil och bekväm med att tempoväxla vid behov. Du behöver trivas med samarbete då vi strävar efter att jobba teambaserat men delar av arbetet ställer också krav på självständighet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chefer:

Pernilla Alm, rekryterande chef, pernilla.alm@polisen.se.

Oscar Löfgreen, rekryterande chef, oscar.lofgreen@polisen.se.  
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Catrin Fraghstedt, catrin.fraghstedt@polisen.se.

Fackliga företrädare

Polisförbundet, SACO, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

  • Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
  • Arbetsort: Stockholm
  • Arbetstid: Periodplanering
  • Tillträde: Efter överenskommelse
  • Funktion: Handläggare/Polisassistent

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor (pdf, 163 kB) som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 23/7 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A393.993/2024 i mailets ärendemening.

Intervjuer planeras hållas i vecka 32 och vecka 33.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post