Sök

Erfaren lokalförvaltare till förvaltningssektionen i Syd

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en erfaren lokalförvaltare med intresse och stora kunskaper för fastighetsförvaltning som utmärker sig genom sina samarbets- samt problemlösande förmågor. Vill du få utlopp för dessa har vi jobbet för dig.

Organisation

Ekonomiavdelningen

Kommun

Malmö

Län

Skåne län

Utlyst

16 maj 2024

Ansök senast

30 maj 2024

Referensnummer

A296.131/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är inne i en expansiv fas där myndigheten i nuläget utökas med ca 2000 medarbetare årligen. Detta gör lokalfrågan till en stor central del. Myndigheten äger inte några lokaler utan hyr istället cirka 1,7 miljoner kvadratmeter lokaler fördelat på ca 1 500 hyresavtal till en hyreskostnad om 3,2 miljarder kronor.

Du kommer tillhöra gruppen för fastighetsförvaltning Syd tillsammans med 12st kollegor. Personalen har mixad erfarenhet med både poliser och civilanställda.

Lokalbeståndet innehåller både nya och moderna Polishus samt äldre bestånd. I och med vår tillväxtresa kommer du som förvaltare även att jobba med mindre ombyggnationer och lokalanpassningar. Polismyndighetens mångfacetterade uppdrag gör vårt bestånd unikt, allt från vanliga kontorslokaler till speciella funktionslokaler som t.ex. datahallar, lokaler för förvaring av tjänstehundar, skjutbanor, arrestavdelningar, rum för vapenförvaring, arkiv, forensiska stationer och lab, m.m.

Våra arbetsplatser är belägna i polisens lokaler och det finns viss möjlighet att arbeta på distans 1–2 dagar per vecka om arbetsuppgifterna tillåter det och efter samråd med chef.  Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.

Arbetsbeskrivning

Som lokalförvaltare säkerställer du att lokalerna är verksamhetsanpassade och kostnadseffektiva avseende ditt lokalbestånd. Du ansvarar för att förvalta, samordna och utveckla befintligt lokalbestånd.

Rollen innebär många kontaktytor och du samarbetar med såväl andra lokalförvaltare, fastighetsstrateger, projektledare som jurister och ramavtalsleverantörer. Du samarbetar vidare med inköps- och serviceenheten, IT-avdelningen och säkerhetsavdelningen samt med verksamheten. Som lokalförvaltare agerar du kravställare gentemot hyresvärdar och leverantörer samt har en god dialog och bygger långsiktiga relationer med övriga interna verksamheter.

Arbetsuppgifter är i huvudsak följande, men andra uppgifter kan också förekomma:

  • Utifrån hyresgästperspektiv säkerställa att lokalerna är verksamhetsanpassade
  • Budgetera fasta och rörliga kostnader för ditt lokalbestånd samt medverka i uppföljning tillsammans med våra ekonomicontrollers.
  • Driva mindre lokalanpassningsprojekt samt delta i projektgrupper vid större ombyggnationer/ nybyggnationsprojekt.
  • Offertförfrågningar, kostnadsuppskattningar och avrop från ramavtalsleverantörer
  • Medverka tillsammans med hyresjurister i framtagandet av hyres- och serviceavtal
  • Besvara lokalförsörjningsfrågor samt agera rådgivande gentemot verksamheten
  • Arbeta för att lagstiftning och arbetsmiljökrav uppfylls i lokalbeståndet, i samråd och med stöd från verksamheten

Resor ingår i arbetet, till vardags främst inom det geografiska området, men några gånger årligen i nationella nätverk och sammankomster.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Yrkeserfarenhet och/ eller akademisk utbildning (t.ex. teknisk förvaltare, fastighetsingenjör) alternativt annan utbildning kombinerad med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Erfarenhet från en liknande roll
  • Kunskaper och erfarenhet av hyres- och serviceavtal
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift
  • B-körkort
  • God administrativ förmåga
  • God förmåga att arbeta självständigt inom uppdraget.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet av projektledning, framförallt mindre ombyggnationer/lokalanpassningar
  • Erfarenhet av byggentreprenader
  • Erfarenhet av fastighetssystem
  • Erfarenhet av LOU 

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du tycker om att ge god service, är relationsskapande och självständigt driver arbetet framåt med fokus på att lösa problem. Du är flexibel, har förmåga att omprioritera i arbetet vid behov och trivs i en miljö med högt tempo där den ena dagen inte är den andra lik. Vidare är du en god kommunikatör och trivs med att samarbeta samt har en solidarisk inställning till de beslut som fattas. Utöver det ställer rollen krav på att du är strukturerad och noggrann.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Enikö Balogh, eniko.balogh@polisen.se   

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Carina Rosvall, carina.rosvall@polisen.se

 

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Malmö
Arbetsområde: Polisområde Malmö, polisområde Södra Skåne
Arbetstid: Heltid
Funktion: Lokalförvaltare

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och urvalsfrågor (pdf, 222 kB) via e-post till jobb.na@polisen.se senast 30/5 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A296.131/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A296.131/2024 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Rollen kräver svenskt medborgarskap.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!