Sök

Handläggare till sektionen mot internationell och grov organiserad brottslighet i Göteborg

Organisation

Polisregion Väst

Kommun

Göteborg

Län

Västra Götalands län

Utlyst

15 maj 2024

Ansök senast

29 maj 2024

Referensnummer

A290.763/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vårt team söker vi nu en Handläggare som är noggrann, serviceinriktad och samarbetsvillig. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Region Väst

Polisregion Väst består av Hallands län och Västra Götalands län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg som tillsammans är indelade i 16 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Utredningsenheten

Den regionala utredningsenheten ansvarar tillsammans med polisområdena för regionens utredningsverksamhet. Utredningsenheten samordnar och driver verksamhetsutveckling ur ett regionalt perspektiv i samverkan med nationella operativa avdelningen och övriga regioner. Den regionala utredningsenheten arbetar med bland annat utredning av grov brottslighet, brottsofferarbete och kriminalteknik.

Sektionen mot internationell och grov organiserad brottslighet (IGOB)

Sektionen mot internationell och grov organiserad brottslighet har ett regionalt ansvar för spaning och utredning av gränsöverskridande internationell organiserad brottslighet. Ärendena är i regel mycket omfattande och utdragna i tid både när det gäller spaning- och utredningsverksamhet.

Arbetsbeskrivning

Rollen innebär stor variation av administrativa uppgifter och en stor del av arbetet utförs i grupp vilket innebär ett nära samarbete kollegor. I tjänsten ingår även daglig samverkan med övrig verksamhet i regionen samt med Åklagarmyndigheten.

Arbetet innebär hantering av sekretessbelagda uppgifter. Gruppens verksamhet är i en utvecklingsfas och som del i gruppen deltar du i arbetet med rutin- och metodutveckling. En stor del av arbetet sker i Excel men även i andra system och det kan stundtals vara hög arbetsbelastning.

Du kommer vara din gruppchef och beställare behjälplig med ärendehantering, uppföljning, administration och diarieföring.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Diarieföring
  • Ta emot beslut och beställningar och leverera material till beställare
  • Hantering av bearbetat och obearbetat material
  • Förstörelse samt arkivering av avslutade ärenden
  • Samverka med och besvara frågor från övrig verksamhet i regionen
  • Bevaka och hantera inkomna mail i funktionsbrevlåda
  • Utvecklingsarbete och samordning av projekt
  • Ta fram statistik
  • Verkställa beslut

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren anser relevant
  • Minst två års relevant erfarenhet av ett serviceinriktat och administrativt arbete inhämtat i närtid
  • Erfarenhet av att ha använt dator som främsta arbetsredskap och lätt för att lära dig nya IT-system
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
  • Svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Relevant erfarenhet från brottsutredande verksamhet eller liknande som arbetsgivaren bedömer som relevant inhämtat i närtid
  • Erfarenhet av polisens system och verksamhet
  • Erfarenhet av arbete som ställt höga krav på din förmåga att hantera siffror
  • Erfarenhet av att arbeta med sekretessbelagda uppgifter

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och lösningsorienterad då detta krävs för att kunna utföra arbetet på ett säkert och korrekt sätt. Vi ser att du har en god förmåga att ta initiativ och ett intresse att lära dig nya saker. Du har hög arbetsmoral och vidmakthåller etiska aspekter på hög nivå i arbetet. Tjänsten ställer krav på mognad och integritet eftersom vi hanterar uppgifter med mycket högt skyddsvärde. Då du kommer samverka med övrig verksamhet är det viktigt att du serviceinriktad och är uppmärksam och tillmötesgående i sitt bemötande.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att maila till funktionsbrevlådan: igob.vast-rekrytering@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: sofie.stenqvist@polisen.se 

Fackliga företrädare

Saco-S, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen Nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare  
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett (urvalsfrågorna hittar du här, länk (pdf, 166 kB)).

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.vast@polisen.se senast den 29 maj 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A290.763/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.