Sök
Stäng Meny

Jurister inriktning tillsyn till rättsavdelningen, Stockholm

Är du redo för en större uppgift? Är du en jurist som är intresserad av frågor som rör uppföljning av regelefterlevnad? Rättsavdelningen söker nu jurister som vill vara med och bidra i Polismyndighetens brottsbekämpande uppdrag.

Organisation

Rättsavdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

28 februari 2024

Ansök senast

15 april 2024

Referensnummer

A181.0442024

Arbetsplatsbeskrivning

Som jurist vid Polismyndighetens rättsavdelning är du delaktig i polisens viktiga samhällsuppdrag som sträcker sig över många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Rättsavdelningen ansvarar bland annat för rättslig styrning, rättsligt stöd och rättslig utveckling inom myndigheten. Arbetet bedrivs vid nationella sektioner och sju regionala rättssektioner av totalt cirka 170 jurister. Under 2024 ska nya samverkansformer, arbetssätt och roller implementeras vid avdelningen till följd av en större översyn som gjorts. Syftet är att stärka den rättsliga styrningen och öka möjligheterna till ett snabbt, proaktivt och tillgängligt rättsligt stöd. Vi står alltså inför en spännande tid.

De jurister vi söker kommer att tillhöra den nationella sektionen rättslig styrning och stöd som ansvarar för övergripande rättslig styrning i myndigheten och det rättsliga stödet till myndighetens ledning och till avdelningarna. Sektionen har också ett övergripande ansvar för myndighetens dataskyddsfrågor, domstolsprocesser och kontakter med Justitiedepartementet i lagstiftningsfrågor. Ansvaret innefattar även intern styrning genom styrdokument, myndighetens involvering i alla delar av lagstiftningsprocessen samt uppföljning av regelefterlevnad som sker internt eller av tillsynsmyndigheter. Vid sektionen arbetar idag cirka 75 jurister. Genom vårt arbete bidrar vi till Polismyndighetens förmåga att på ett rättssäkert sätt fullgöra sitt uppdrag.

Arbetsbeskrivning

Hos oss får du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor arbeta med stimulerande och omväxlande uppgifter inom många spännande verksamhetsområden. Du kommer huvudsakligen att arbeta med att svara på remisser från tillsynsmyndigheter som Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och Integritetsskyddsmyndigheten.

Till arbetsuppgifterna hör också att lämna rättsligt stöd till myndighetens ledning och till avdelningarna inom områdena allmän förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess.

Du kan även komma att företräda myndigheten som ombud i domstolsprocesser, göra rättsutredningar, ta fram underlag för besvarande av remisser från Regeringskansliet och andra myndigheter, delta i projekt och arbetsgrupper och besvara allmänna frågor som hör till sektionens ansvarsområde. Vidare kan du komma att hantera vissa frågor inom bland annat dataskydd.

Polismyndigheten erbjuder möjlighet till distansarbete, erbjuder friskvårdsbidrag och tillhandahåller gym i egna lokaler. Vi sitter i lokaler centralt på Kungsholmen.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som vill vara med och bidra och som har:

  • juris kandidatexamen eller juristexamen
  • minst tre års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid från domstol, Regeringskansliet eller annan myndighet eller liknande erfarenhet som bedöms som relevant för tjänsten,
  • en mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
  • svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du har:

  • genomfört notarietjänstgöring
  • erfarenhet av att skriva yttranden till domstol eller annan myndighet
  • erfarenhet av arbete med frågor gällande allmän förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess.

Som jurist vid Polismyndigheten är det viktigt att du kan växla mellan olika arbetsuppgifter och är prestigelös och lösningsinriktad. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har en mycket god analytisk förmåga och att du är noggrann och strukturerad. Du behöver också kunna anpassa dig efter rådande omständigheter och ha ett intresse för verksamhetsutveckling. Du trivs med att arbeta både självständigt och i grupp. Du behöver ha förmåga att lyfta blicken och se ditt arbete i en större helhet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Andreas Leander
Gruppchef
073-0931092

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Johanna Jonasson
HR-konsult
010-567 52 79

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10, SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27, ST och SACO nås via växeln 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidaretjänst med sex månaders provanställning

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Förtroendearbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Jurist, Rättslig styrning och stöd, Rättsavdelningen

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och svarar kort på dem:

  • Har du juris kandidatexamen eller juristexamen?
  • Har du minst tre års erfarenhet av självständigt juridiskt arbete i närtid från domstol, Regeringskansliet eller annan myndighet eller liknande erfarenhet som bedöms som relevant för tjänsten?
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Har du genomfört notarietjänstgöring?
  • Har du erfarenhet av att skriva yttranden till domstol eller annan myndighet?
  • Har du erfarenhet av arbete med frågor gällande allmän förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess?

Välkommen med din ansökan i form av CV, personligt brev och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 15/4 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A181.0442024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!