Sök

Handläggare till Desksektionen på Underrättelseenheten

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Solna, Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

20 november 2024

Ansök senast

04 december 2024

Referensnummer

A699.347/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisregion Stockholm består av Stockholms län och Gotland. Verksamheten i regionen är organiserad i fyra polisområden: Nord, City, Syd och Gotland som tillsammans är indelade i 19 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: gränspolisen, operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten. 

Underrättelseenheten i region Stockholm ansvarar för regionens underrättelseverksamhet. Vid enheten bedrivs underrättelseverksamhet med strategiskt, operativt och taktiskt fokus för att upptäcka, förebygga och förhindra brottslighet och ordningsstörningar. Enheten ansvarar bland annat för att samordna och stödja underrättelseledda åtgärder och insatser rörande allvarlig och organiserad brottslighet. En viktig del av underrättelseverksamheten är att vara ett stöd för de operativa och utredande verksamheterna i regionen. Underrättelseverksamheten ska vara en del av den brottsbekämpande verksamheten genom att utgöra ett stöd för beslutsfattare på samtliga nivåer samt ha förståelse och kompetens att producera beslutsunderlag riktade till beslutsform på olika nivåer inom regionen.  

Vi söker nu handläggare till Desksektionen med placering i Solna, Västberga och Kungsholmen. På Desksektionen arbetar vi med den initiala bearbetningen av den information som inkommer till underrättelseenheten enligt ledorden ”ingång till framgång”. Då vi även är delaktiga i enhetens uppdrag kan det innebära förändrade arbetstider så som 3-skiftsarbete.

Arbetsbeskrivning

En viktig uppgift för underrättelseverksamheten är att tillgängliggöra (lagra) information för vidare behandling. Grunduppdraget på Desksektionen är att systematiskt hantera det dagliga informationsflödet till underrättelseenheten. Det innebär att ta emot, bedöma, bearbeta och registrera informationen i olika databaser samt delge informationen vidare till rätt mottagare i rätt tid. Detta arbete ligger sedan till grund för den fördjupade bearbetnings- och analysprocessen.  

I uppdraget ingår även handläggning i Allmänna spaningsregistret (ASP) samt publicering av artiklar på OBS-portalen. Funktionen är även en kontaktyta gentemot andra samarbetspartners, internt inom myndigheten och externt.  

För det här arbetet krävs intresse för underrättelsearbete. Tjänsten kräver även att du har lätt för att skapa kontakter. Du bör föredra att arbeta i en flexibel miljö där du får hantera uppdrag med kort framförhållning under tidspress parallellt med mer långsiktiga uppdrag. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har hög integritet, ett högt säkerhetsmedvetande och kan hantera skyddsvärd information. 

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Godkänd gymnasieexamen
  • Relevant arbetslivserfarenhet inom myndighet
  • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
  • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska  
  • Svenskt medborgarskap 

Det är meriterande om du även har: 

  • Relevant arbetslivserfarenhet inom området underrättelseverksamhet
  • Mycket god erfarenhet av att ha dator som dagligt arbetsredskap 
  • God kännedom om polisens organisation
  • Svensk polisexamen enligt förordning (2014:1105) om utbildning till polisman alternativt annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren finner relevant för tjänst
  • Goda kunskaper och erfarenhet av att arbeta i polisiära system
  • Erfarenhet av att arbeta med stora informationsflöden som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten

Personliga egenskaper:
I rollen som Handläggare på Desksektionen bör du ha god förmåga att bygga tillit och förtroendefulla relationer, såväl internt som externt. Vidare ser vi att du är en god lyssnare, duktig på att ge konstruktiv feedback och att samverka med andra människor. Du behöver ha en god förmåga att vara flexibel, öppen för förändringar samt ha en förmåga att kunna prioritera rätt. Då tjänsten innebär en stora informationsflöden behöver du vara strukturerad och organiserad. Slutligen ser vi att du ska ha en god förmåga att kunna tempoväxla med fortsatt noggrannhet och att du är en trygg och stabil person med självinsikt.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande tillförordnad gruppchef Frida Johansson via mail: frida-i.johansson@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult Frida Månsson via mail: frida.mansson@polisen.se 

Fackliga företrädare

PF Förbundsområde Kamraterna: Björn Wiberg, 010-5633690

SACO-S, ST och SEKO nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Arbetsort: Västberga, Solna eller Kungsholmen
Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2 med helgtjänstgöring och till viss del 3-skiftsarbete
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Anställningsbenämning: Handläggare/Polisassistent

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att fullständigt besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan.

  1. Har du godkänd gymnasieexamen? Om ja, bifoga gymnasieintyg i din ansökan.
  2. Har du relevant arbetslivserfarenhet inom myndighet? Om ja, beskriv kort.
  3. Utifrån den europeiska referensramen för språk får du uppskatta din språkkompetens i svenska. https://europass.europa.eu/sv/common-european-framework-reference-language-skills
  4. Utifrån den europeiska referensramen för språk får du uppskatta din språkkompetens i engelska. https://europass.europa.eu/sv/common-european-framework-reference-language-skills
  5. Har du svenskt medborgarskap?

  6. Vad är din arbetslivserfarenhet inom området underrättelseverksamhet?
  7. På vilket sätt arbetar med dator som dagligt arbetsredskap?
  8. Har du god kännedom om Polisens uppdrag, verksamhet och organisation? Om ja, beskriv kort.
  9. Har du svensk polisexamen eller annan eftergymnasial utbildning? Isåfall vilken?
  10. Vad har du för erfarenhet av att arbeta i polisiära system?
  11. Beskriv din arbetslivserfarenhet av att arbeta med stora informationsflöden.
  12. Rangordna vilka orter du föredrar av Västberga, Solna eller Kungsholmen, där 1 är orten du helst arbetar på. 
  13. Tjänsten är tvåskift med helgtjänstgöring där det ibland även ingår 3-skiftsarbete. Hur ställer du dig till det?

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 4/12 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A699.347/2024 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vad tycker du om polisens webbplats?

Vad tycker du om polisens webbplats?

Hjälp oss bli bättre genom att svara på våra frågor. Undersökningen genomförs av Web Service Award (WSA) och tar några minuter.

Ja, jag vill svara nu hos WSA

Answer in english

Använd inte enkäten för tips, anmälan eller personliga ärenden.

Så hanterar vi ditt svar