Sök

Handläggare till Utredningssektionen på Gränspolisenheten

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

02 oktober 2024

Ansök senast

16 oktober 2024

Referensnummer

A577.510/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Till Gränspolisenhetens Utredningssektion söker vi nu en handläggare som är strukturerad, flexibel och duktig på att samarbeta.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Region Stockholm består av Stockholms och Gotlands Län och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Gränspolisenheten består av ca 470 medarbetare som inom polisregionen arbetar med gränskontroller, inre utlänningskontroller samt utrednings- och verkställighetsarbete inom ansvarsområdet. Enheten bedriver exempelvis spaning och utredning avseende människosmuggling, brott mot utlänningslagen och gränsöverskridande internationell organiserad brottslighet. Utredningssektionen består av totalt åtta grupper, varav två spaningsgrupper, en brottsutredningsgrupp och fem verkställighetsgrupper varav en expedition/receptionsgrupp. Utredningssektionen behöver nu förstärka med ytterligare handläggare till expedition/receptionsgruppen.

Arbetsbeskrivning

Arbetsgruppen ansvarar för alla inkomna ärenden och handlingar som rör avvisning och utvisning ur landet. I arbetet ingår även bemanningen av receptionen som tar emot personer med frågor om sitt ärende. Det är ett spännande arbete i en internationell och mångkulturell miljö. Utlänningslagen förändras ständigt liksom vår omvärld. Verksamhetsområdet inbegriper mycket arbete med att hantera beslut från andra myndigheter i utlänningsärenden. Kontakter med Migrationsverket och domstolar är också en stor del av arbetet.

Arbetsuppgifterna består därutöver bland annat av:

  • Diarieföring och beredning av utvisningsärenden
  • Registerslagningar
  • Svara på telefonförfrågningar
  • Ta emot inkommande post och e-mail
  • Kontroll av ärendehantering
  • Sedvanliga kontorsgöromål som telefonpassning och arkivering
  • Bemanning av receptionen

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Gymnasieexamen
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet på heltid och i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Mycket god datorvana med goda kunskaper inom Office-paketet
  • Goda kunskaper i svenska och engelska
  • B-körkort
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av diarieföring
  • Erfarenhet av att ha arbetat inom en statlig myndighet
  • Erfarenhet av att ha arbetat inom Polismyndigheten med polisens ärendesystem (t.ex. PÄr)
  • Ytterligare språkkunskaper utöver svenska och engelska

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är flexibel då arbetet innefattar flera olika arbetsuppgifter och som stöd kan nya uppgifter landa hos dig. Du har lätt för att samarbeta och kommer arbeta tillsammans med dina kollegor, men det krävs även att du är självgående när samarbete inte är nödvändigt. Vi ser det som viktigt att du är strukturerad och noggrann i arbetet och har vana av att arbeta mot deadlines. Eftersom du kommer ingå i en stödfunktion är det viktigt att du trivs med att arbeta med stöttning och service.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Ilknur Oguz, T.f. Gruppchef, ilknur.oguz@polisen.se

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Ragulan Tharmalingam, ragulan.tharmalingam@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST och SEKO Polisen nås via Polisens växel 114 14.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen

Arbetstid: Dagtid, flex

Tillträde: Efter överenskommelse

Funktion: Handläggare

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Välkommen med din ansökan i form av CV via e-post till jobb.stockholm@polisen.se senast den 16:e oktober 2024. Märk din ansökan med referensnummer A577.510/2024 i mailets ärendemening.

I meddelandefältet kopierar och klistrar du in även följande urvalsfrågor och svarar lite kort på dem. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

  • Har du gymnasieexamen?
  • Har du minst 2 års arbetslivserfarenhet på heltid och i närtid? Om ja, beskriv lite kort din erfarenhet
  • Har du B-körkort?
  • Har du svenskt medborgarskap?
  • Har du erfarenhet av diarieföring? Om ja, beskriv varifrån
  • Har du erfarenhet av att ha arbetat inom en statlig myndighet? Om ja, beskriv varifrån
  • Har du erfarenhet av att ha arbetat inom Polismyndigheten och med polisens ärendesystem (t.ex. PÄR)? Om ja, beskriv lite kort din erfarenhet

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!