Sök

Handläggare till Operativa Enheten, Beredskapssektionen

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

30 september 2024

Ansök senast

14 oktober 2024

Referensnummer

A555.687/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vårt team söker vi nu regionala beredskapshandläggare. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 39 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner och tio nationella avdelningar.

Region Stockholm
Polisregion Stockholm består av Stockholms län och Gotland. Verksamheten i regionen är organiserad i fyra polisområden: Nord, City, Syd och Gotland som tillsammans är indelade i 19 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: gränspolisen, operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Operativa enheten
Som handläggare inom beredskapssektionen så tillhör du den Operativa enheten. Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta gör vi genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i polisregion Stockholm. Inom den operativa enheten finns flertalet sektioner exempelvis bereskapsplaneringssektionen, regionledingscentralen, polisens kontaktcenter och insatsstyrkan.

Beredskapsplaneringssektionen
Beredskapssektionen ansvarar för och är behjälpliga med regional samordning inom de nationella processerna beredskapsplanering, särskild polistaktik och delar av terrorprocessen. En stor del av sektionens arbete handlar om att utveckla regionala processer och rutiner för förmågehöjningar och vidmakthållande i ovan ansvarsområden. I detta ingår även samordningsansvaret för regionens övningsverksamhet. Sektionen har ett nära samarbete med externa aktörer, exempelvis Försvarsmakten, civilområdet och Länsstyrelsen. Sektionen ansvarar även för operativ logistik och utgör en viktig del i exempelvis stabsförsörjning.

Arbetsbeskrivning

Som handläggare på beredskapssektionen arbetar du tillsammans med erfarna kollegor för att stärka Polismyndighetens förmåga att hantera kriser och krig. Du jobbar med viktiga uppdrag i polisregionens beredskapsplanering internt och externt mot prioriterade aktörer. Du bidrar till utveckling och vidmakthållande av polisregionens krisberedskapsförmåga i flera avseenden, bland annat genom krisledning, säkerhetsskyddsfrågor, kontinuitetshantering, krigsorganisation, övningsverksamhet, skydd av samhällsviktig verksamhet, CBRNE och terror.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna är:

  • arbeta med polisregionens beredskapsplanering utifrån sakområdena i Polismyndighetens riktlinjer för beredskapsplanering
  • ingå i arbetsgrupper och projekt
  • bidra till utveckling av polisregionens operativa förmåga inom området Totalförsvar
  • samverka med centrala myndigheter främst Försvarsmakten och Länsstyrelserna
  • arbeta med frågor inom beredskapssektorn Ordning & Säkerhet
  • utgöra kontaktpunkt i tilldelade sakområden internt i Polismyndigheten samt mot prioriterade externa aktörer
  • vid behov ingå i regionens stabsorganisation

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Polisexamen, officersexamen, annan akademisk examen med inriktning samhällsvetenskap, riskhantering eller annan examen som bedöms relevant för uppdraget
  • mycket god förmåga att utrycka dig på svenska i tal och skrift
  • god förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat i arbetsledande- alternativt en projektledande funktion som arbetsgivaren bedömer relevant
  • god kännedom om Polismyndighetens organisation
  • god kännedom om polisens ledningssystem
  • arbetserfarenhet alternativt relevant utbildning av någon av följande: det svenska krisberedskapssystemet, om andra aktörers roll i Totalförsvaret, Krypto, säkerhetsskydd och/eller dokumenthantering
  • arbetserfarenhet av att planera och genomföra utbildningar och seminarier
  • arbetserfarenhet av att ta fram dokument så som vägledningar, strategier och rutiner

Personliga egenskaper

Som beredskapshandläggare tar du ansvar för din uppgift och driver ditt arbete framåt på ett strukturerat och självgående sätt, vilket även innefattar tidshållning samt arbetsprioriteringar. Du är tydlig och pedagogisk i din kommunikation samt är bekväm att prata inför större grupper både internt och externt. Du har en viktig roll i att samverka mellan olika verksamheter och behöver därför ha en god samarbetsförmåga, se helheten och ta hänsyn till det i större perspektiv. Då funktionen är under ständig utveckling behöver du trivas i en flexibel roll med en ambition att utveckla arbetssätt och samverkanskanaler.  

Vi lägger stort vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Nicolai Kling, Operativ koordinator, 070-895 10 96, nicolai.kling@polisen.se

Daniel Edlund, Sektionschef, 070-818 80 92, daniel.edlund@polisen.se 

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Josefine Pettersson nås på Josefine-l.pettersson@polisen.se

Elin Jansson nås på Elin-l.jansson@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Fackförbundet ST, SEKO Polisen, nås via polisens växel 114 14

Polisförbundet Mats Johansson, Vice ordförande på 073-940 42 91 eller mats-h.johansson@polisen.se

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Kungsholmen

Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 40 timmar/vecka
Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Beredskapssamordnare

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser.

Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan, du hittar den enkäten här. (pdf, 180 kB) Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.vast@polisen.se senast den 14/10 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A555.687/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.