Hanterare till Informatörsverksamheten, Ekobrottskansliet, Noa, Göteborg
Är du redo för en större uppgift? Är du socialt modig, engagerad och ansvarstagande? Vi söker nu Hanterare till Nationella operativa avdelningen (Noa), Ekobrottskansliet med placering i Göteborg.
Polisregion Väst
KommunGöteborg
LänVästra Götalands län
Utlyst26 september 2024
Ansök senast16 oktober 2024
ReferensnummerA556.904/2024
Arbetsplatsbeskrivning
Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Det innebär att besluta om resursförstärkningar i hela landet, vara kontaktpunkt i samverkan nationellt och internationellt och att utveckla arbetsmetoder och utrustning för brottsförebyggande arbete, utredning och lagföring, ordning, säkerhet, underrättelse och service. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.
Ekobrottsmyndigheten (EBM) är en specialistmyndighet som arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Myndigheten är en åklagarmyndighet där åklagare, poliser, ekorevisorer och andra experter arbetar tillsammans i utredningsteam. Verksamheten leds gemensamt av åklagare och polis. Utvecklingsarbetet vid EBM sätter medarbetarnas kompetens och kunskap i centrum.
De poliser som arbetar på uppdrag av Ekobrottsmyndigheten är placerade vid Ekobrottskansliet, Nationella operativa avdelningen (Noa).
Polisoperativa enheter vid Ekobrottsmyndigheten
Vid Ekobrottsmyndigheten finns polisoperativa enheter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Umeå. Där finns funktioner för underrättelseverksamhet, yttre spaning, samt hemliga tvångsmedel. Informatörsverksamheten, som är placerad i Göteborg, är en viktig del av underrättelseverksamheten och arbetet mot den grova ekonomiska brottsligheten.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som hanterare är en viktig del av polisens arbete med att förebygga och klara upp brott. Arbetsuppgifterna består av att hämta in upplysningar och information från personer som ofta befinner sig i eller i nära anslutning till den brottsliga miljön. Inhämtningen av information styrs av Ekobrottsmyndighetens mål och inriktningar samt regleras av Polismyndighetens riktlinjer avseende informatörsverksamheten.
I rollen som hanterare har du förtroendearbetstid. Funktionen kräver hög tillgänglighet, flexibilitet och eget ansvar. Arbetet sker emellanåt på obekväma tider och innebär ibland långa arbetspass. Informatörsverksamheten på Noa/EBK är en nationell resurs vilket medför regelbundna resor inklusive övernattningar nationellt och ibland även internationellt.
Arbetet kräver ett stort engagemang, en vilja att lära sig nya saker och förmågan att använda sin personlighet utan att tappa integriteten. Du kommer röra dig i sammanhang som i väsentlig del innefattar den legala sidan av samhället, men som utnyttjas och korrumperas av organiserad brottslighet.
Den brottsliga arenan innefattar det kriminologiska begreppet ”White-Collar Crime” (”Manschettbrottslighet”). Den mest etablerade definitionen av denna är ”brott som begås av en ansedd och respekterad person med hög social status inom ramen för sitt yrke”.
Utmaningen ligger i att skilja legalt affärsmässigt handlande från brottslighet som inte sällan är diffus eller komplex.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som:
- är polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman
- har intresse eller erfarenhet av ekonomi
- är väl förtrogen med att hantera polisiära datasystem
- har erfarenhet från utredningsverksamhet och/eller underrättelseverksamhet
- har god förmåga att uttrycka dig muntligt på svenska och engelska
- har mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift på svenska
- har B-körkort
- har svenskt medborgarskap.
Meriterande om du har:
- andra språkkunskaper utöver svenska och engelska
- erfarenhet av arbete mot grov organiserad brottslighet
- erfarenhet av informatörsverksamhet sedan tidigare
- erfarenhet av spaningsverksamhet
- utbildning i ekonomi och/eller psykologi
- genomgått polismyndighetens utbildning för hanterare med godkänt resultat
- intresse och förståelse för teknik och kommunikation (mobil, appar, mail).
Personliga egenskaper
Vi lägger en stor vikt vid såväl personlig mognad som stor nyfikenhet att lära sig nya saker. Du är trygg i dig själv och i din yrkesroll som polis. Funktionen kräver hög social kompetens, god förmåga att skapa trygghet och förtroende hos de personer som vill lämna information till myndigheten samt ett genuint intresse för människor och att skapa relationer.
För att bli framgångsrik i rollen krävs att du:
- är engagerad och nyfiken
- är strukturerad och noggrann
- har hög integritet (högt säkerhetstänkande)
- är flexibel och prestigelös.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta:
Michael Engberg 0705-93 56 07, Rekryterande chef
Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta:
HR-konsult – Tina 010-56 36 447
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Anställning: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Förtroendearbetstid med lönetillägg
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Polis underrättelse
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor (se nedan) som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Som en del i urvalsprocessen kommer tester (digitala och muntligt/skriftliga) och arbetsprover tillämpas.
Poliser som rekryteras i syfte ett bedriva informatörsverksamhet ska enligt Polismyndighetens riktlinjer för informatörsverksamheten (PM 2017:54 Saknr 90) vara väl lämpade för denna verksamhet och ha de särskilda egenskaper som krävs för uppgiften. I det fall sökande ej genomgått föreskriven lämplighetsprövning kommer sådan att genomföras under rekryteringsprocessen.
Välkommen med din ansökan i form av CV och besvarade urvalsfrågor via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 16/10 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A556.904/2024 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och besvarar kortfattat frågorna. (Alternativt bifoga ett separat dokument (pdf eller word) med svar på frågorna nedan).
Urvalsfrågor att besvara:
- Har du polisutbildning enligt förordning (2014:1105)? (ange examensår).
- Beskriv ditt intresse och/eller erfarenhet av ekonomi.
- Är du väl förtrogen att hantera polisiära datasystem? (Om ja, beskriv kort).
- Beskriv din erfarenhet av underrättelse- och/eller utredningsverksamhet? (Arbetsgivare, funktion, antal år)
- Har du god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift?
- Har du god förmåga att uttrycka dig på engelska? (Om ja, bedöm din nivå).
- Har du B-körkort?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du övriga språkkunskaper utöver svenska och engelska? (Om ja, vilka språk, nivå).
- Har du erfarenhet av arbete mot grov organiserad brottslighet? (Om ja, beskriv kort).
- Har du erfarenhet av informatörsverksamhet sedan tidigare? (Om ja, placering, funktion, antal år).
- Har du erfarenhet av spaningsverksamhet? (Om ja, placering, funktion, antal år, utbildning).
- Har du utbildning i ekonomi och/eller psykologi? (Om ja, beskriv!)
- Hur du genomgått polismyndighetens utbildning för hanterare med godkänt resultat? (Om ja, när gick du utbildningen?)
- Beskriv kort ditt intresse och förståelse för teknik och kommunikation (mobil, appar, mail).
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-DNI