Sök

Polisiär underrättelsehandläggare till Ekobrottskansliet, Noa

Vi söker nu en underrättelsehandläggare till Nationella operativa avdelningen, Ekobrottskansliet, Polisoperativ enheten, Ekobrottsmyndighetens verksamhet i Malmö. Hos oss kommer du bidra till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Malmö

Län

Skåne län

Utlyst

04 september 2024

Ansök senast

18 september 2024

Referensnummer

A516.391/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Ekobrottsmyndigheten (EBM) är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete.

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Det innebär att besluta om resursförstärkningar i hela landet, vara kontaktpunkt i samverkan nationellt och internationellt och att utveckla arbetsmetoder och utrustning för brottsförebyggande arbete, utredning och lagföring, ordning, säkerhet, underrättelse och service. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser.

Ekobrottskansliets (EBK) huvudsakliga uppgift är att tillhandahålla poliser till Ekobrottsmyndighetens verksamhet samt att leda polisverksamhet vid Ekobrottsmyndigheten. Arbetet på Ekobrottskansliet inkluderar bland annat spanings-, underrättelse-, och utredningsverksamhet mot kriminell ekonomi i företagsverksamhet.

Polisoperativ enhet (POE) är en sektion hos Noa, EBK som bedriver underrättelseverksamhet samt kvalificerat utredningsstöd i form av spaningsverksamhet. Underrättelseverksamhetens uppdrag är att utifrån inriktningar och beställningar ta fram underlag för operativa, strategiska eller brottsförebyggande åtgärder i Ekobrottsmyndighetens regi. Arbetet bedrivs till stor del i samverkan med andra myndigheter och aktörer.

Arbetsbeskrivning

Arbetet innebär i huvudsak att du utifrån myndighetens prioriteringar inhämtar, bearbetar, analyserar och sammanfattar information. Du identifierar trender och fenomen inom relevanta områden samt omsätter dessa till underlag för olika former av operativa åtgärder.

I arbetet som underrättelsehandläggare ingår det att inhämta, bearbeta och analysera data och information i syfte att ta fram underlag för operativa åtgärder. Du kommer självständigt att få handlägga underrättelseärenden. En viktig del är att samverka internt, externt och internationellt. Du förväntas bidra i utvecklingen av underrättelseverksamheten och hålla dig uppdaterad på och följa gällande regelverk och rutiner avseende arbetssätt. Du kommer att arbeta i databaser och med analysverktyg och då kommer du att hantera känslig information.

Du förväntas även hålla presentationer och föredragningar i olika sammanhang för olika grupper, på både svenska och engelska. 

Resor både nationellt och internationellt kan komma att ingå i tjänsten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Svensk polisexamen
  • Erfarenhet av arbete mot ekonomisk brottslighet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av att skriva beslutsunderlag och rapporter som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Goda kunskaper i Officepaketet samt väl förtrogen med Polisens IT-system
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Körkort klass B
  • Svensk medborgare

 Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av underrättelseverksamhet genom inhämtning, bearbetning och analys av kvalitativ och kvantitativa data och information
  • Utbildning inom ekonomi, skatterätt och/eller redovisning
  • Erfarenhet av kartläggning av ekonomisk och finansiell verksamhet
  • Erfarenhet av arbete i databaser
  • Erfarenhet av externt samarbete med myndigheter, organisationer och näringsliv
  • Erfarenhet av arbete mot organiserad brottslighet


Personliga egenskaper

Då rollen innebär både självständigt operativt arbete och arbete i team ser vi det som en självklarhet att du är uthållig och nyfiken för att på så sätt medverka till att nå så väl kortsiktiga som långsiktiga mål.

Arbetet ställer krav på att du har en analytisk förmåga samt planerar och genomför ditt arbete på ett strukturerat sätt för att bidra till vårt gemensamma uppdrag.

Att kunna kommunicera och skapa relationer med andra yrkesgrupper samt externa partners utgör en stor del av det dagliga arbetet. Arbetsuppgifterna kräver att du har en god förmåga till samarbete, har ett prestigelöst förhållningssätt samt är engagerad i vårt gemensamma uppdrag. Vi ser även att du kan upprätthålla en god grundpolisiär förmåga samt god förmåga att omsätta underrättelseprocessens samtliga delar. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Jakob Kindt, 010-562 95 40

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Susanne, 076-353 22 50

Fackliga företrädare

SACO-S nås via Polisens växel tfn 114 14
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Tom Johnsson, ST, tfn 076-947 00 30
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-56 166 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Malmö
Arbetstidsförläggning: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Polis Underrättelse

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor (se nedan) som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågorna via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 18 september 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A516.391/2024 i mailets ärendemening. I meddelandefältet kopierar du även över följande frågor och besvarar kortfattat frågorna. (Alternativt bifoga ett separat dokument (PDF eller Word) med svar på frågorna nedan.) 

  • Har du en svensk polisexamen?
  • Har du erfarenhet av arbete mot ekonomisk brottslighet? (Ja/Nej, om ja, beskriv kortfattat).
  • Har du erfarenhet av att skriva beslutsunderlag och rapporter? (Ja/Nej, om ja, beskriv kortfattat).
  • Beskriv dina kunskaper i Officepaketet samt Polisens IT-system.
  • Beskriv din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Har du körkort, klass B?
  • Är du svensk medborgare?
  • Har du erfarenhet av underrättelseverksamhet genom inhämtning, bearbetning och analys av kvalitativ och kvantitativa data och information? (Ja/Nej, om ja, beskriv kortfattat).
  • Har du utbildning inom ekonomi, skatterätt och/eller redovisning? (Ja/Nej, om ja, beskriv kortfattat).
  • Har du erfarenhet av kartläggning av ekonomisk och finansiell verksamhet? (Ja/Nej, om ja, beskriv kortfattat).
  • Har du erfarenhet av arbete i databaser? (Ja/Nej, om ja, beskriv kortfattat).
  • Har du erfarenhet av externt samarbete med myndigheter, organisationer och näringsliv (Ja/Nej, om ja, beskriv kortfattat).
  • Har du erfarenhet av arbete mot organiserad brottslighet? (Ja/Nej, om ja, beskriv kortfattat).

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post