IT-tekniker
- Organisation
- It-avdelningen
- Kommun
- Halmstad
- Län
- Hallands län
- Utlyst
- 12 november 2025
- Ansök senast
- 25 november 2025
- Referensnummer
- A706.165/2025
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
Leverans och support levererar, underhåller, koordinerar och samordnar den teknik som myndighetens anställda använder i sitt arbete. Leverans och support levererar och tillhandahåller support avseende all teknik som används av kärnverksamheten såsom system för radiokommunikation inklusive handterminaler och fordonsstationer.
Vi behöver förstärka vårt positiva och engagerade team med en tekniker, som vill arbeta med andra linjens support och med installationer av teknik i olika uppdrag.
Arbetsbeskrivning
Du kommer som IT-tekniker att ha en spännande arbetsvardag, där du arbetar nära verksamheten i en intressant arbetsmiljö. Du fokuserar på lösningar utifrån polisens arbete och verksamhetens behov.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar bland annat:
- ge IT-support i second-line till våra slutanvändare
- arbeta med installationer vid ombyggnationer
- leverans och installation av ny teknik inom diverse områden
- administration av befintlig utrustning
Du verkar i huvudsak inom hela Polisområde Halland med omnejd, men resor inom hela region väst kan förekomma. Beredskap ingår i tjänsten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- IT-inriktad gymnasial- eller eftergymnasial utbildning alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Arbetslivserfarenhet under minst två år och i närtid av att ha arbetat som Second-line IT-tekniker, där du självständigt hanterat ärenden samt bemött användare i fysiskt möte.
- Goda kunskaper gällande PC, skrivare, kringutrustning och nätverkskommunikationsutrustning.
- Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem, med medföljande dokumentation som arbetsgivaren bedömer relevant.
- Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
- Goda kunskaper i engelska
- B-körkort (manuell)
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Kunskap inom Cisco, likt CCNA certifikat.
- Erfarenhet av arbete med mobiltelefoniadministration i större organisationer som arbetsgivaren finner relevant.
- Erfarenhet att självständigt planera och samordna uppdrag eller projekt.
- Erfarenhet av att arbeta med telefoniväxelsystem.
- Erfarenhet av att arbeta med audio/videosystem.
- Erfarenhet av att arbeta administrativt med serverkonfiguration, policyhantering och/eller AD.
- Erfarenhet av att sätta upp nya arbetsplatser och nyetableringar.
Personliga egenskaper
Vi ser att du som söker har förmågan att arbeta självgående med en god struktur. Du hjälper gärna kollegor vid behov och bidrar till gott samarbete i gruppen. Du räds inte trestaviga förkortningar utan ser det som en möjlighet att lära dig något nytt. Vidare tycker du om att lösa problem, är flexibel och att ge god service är för dig en självklarhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Gruppchef, Alf Olsson tfn. 010–5656959, alf.olsson2@polisen.se
Gruppchef, Jan Lindgren tfn. 010-5656989, jan-e.lindgren@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Linnéa Roll, linnea.roll@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
Saco-S, nås via mejl saco-s.avdelningarna@polisen.se
Seko Polisen, Annika Olsen, tfn 076-802 69 60
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning om sex månader
Arbetsort: Halmstad
Arbetstid: 40 h/v, dagtid med flexibel arbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: IT-tekniker
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna i ditt ansökningsmejl. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan. Du kan välja att besvara frågorna direkt i mejlet, alternativt bifoga ditt svar i ett separat dokument.
- Har du IT-inriktad gymnasial- eller eftergymnasial utbildning alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig? Ja / Nej. Om ja, ange utbildning eller motivera motsvarande arbetslivserfarenhet.
- Har du arbetslivserfarenhet under minst två år och i närtid av att ha arbetat som Second-line IT-tekniker, där du självständigt hanterat ärenden samt bemött användare i fysiskt möte? Ja / Nej. Om ja, ange tidsperiod och beskriv kort din arbetslivserfarenhet av second-line och fysiska möten.
- Har du goda kunskaper gällande PC, skrivare, kringutrustning och nätverkskommunikationsutrustning? Ja / Nej
- Har du erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem och medföljande dokumentation? Ja / Nej. Om ja, ange ärendehanteringssystem och beskriv hur du har arbetat med dokumentation.
- Har du mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift? Ja / Nej
- Har du goda kunskaper i engelska? Ja / Nej
- Har du B-körkort (manuell)? Ja / Nej
- Har du svenskt medborgarskap? Ja / Nej
- Har du kunskap inom Cisco, likt CCNA certifikat? Ja /Nej. Om ja, beskriv din kunskap.
- Erfarenhet av arbete med mobiltelefoniadministration i större organisationer? Ja / Nej. Om ja, beskriv hur du har arbetat med mobiltelefonadministration och vilken organisation.
- Har du erfarenhet att självständigt planera och samordna uppdrag eller projekt? Ja /Nej. Om ja, beskriv kort på vilket sätt.
- Har du erfarenhet av att arbeta med telefoniväxelsystem? Ja / Nej. Om ja, beskriv kort din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av att arbeta med audio/videosystem? Ja / Nej. Om ja, beskriv kort din erfarenhet.
- Har du erfarenhet av att arbeta administrativt med serverkonfiguration, policyhantering och/eller AD? Ja / Nej. Om ja, tydliggör vilken/vilka delar du har arbetat med.
- Har du erfarenhet av att sätta upp nya arbetsplatser och nyetableringar? Ja / Nej. Om ja, beskriv kort.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och svar på urvalsfrågor via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 25/11 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A706.165/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering.
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande.
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.