Systemadministratör med Windows-profil
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
- Organisation
- Kommun
- Län
- Utlyst
- 12 november 2025
- Ansök senast
- 03 december 2025
- Referensnummer
- A709.190/2025
Arbetsplatsbeskrivning
IT-avdelningen
IT-avdelningens främsta uppgift är att tillhandahålla IT-tjänster till hela Polismyndigheten. IT-avdelningen en viktig del av det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet och IT är ett av de viktigaste verktygen för att effektivisera polisen och öka kvaliteten i polisarbetet. IT-avdelningen utvecklar och moderniserar polisens IT och myndigheten satsar mycket på att stärka avdelningen med ny specialistkompetens och den senaste teknologin till nytta för medborgarna och medarbetarna i den polisiära verksamheten.
IT – Drift och infrastrukturförvaltning
Drift och infrastruktur ansvarar för förvaltning, utvecklingsprojekt och livscykelhantering av polisens IT-infrastruktur inom områdena data och telefoni. Drift och infrastruktur har vidare ansvar att samordna driftsättning av Polismyndighetens IT-system, releasehantering, samt ansvara för beredskap- och kontinuitetsplanering, IT-incidenter, IT-problem och ändringar.
Till vårt team inom Specialiststödsverksamheten på Polismyndighetens IT-avdelning söker vi nu en driven och flexibel systemadministratör. Vår gruppering inom IT-avdelningen arbetar med Polismyndighetens tekniska förmågor som bidrar i arbetet mot grov organiserad brottslighet och stöttar de specialistverksamheter som finns i myndigheten.
Vi har vår placering centralt på Kungsholmen i Stockholm. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuds du konkurrenskraftiga förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Vårt team utvecklar och underhåller system som används för att avslöja och förhindra allvarliga brott. Som systemadministratör hos oss kommer du både att upprätthålla befintliga tekniska lösningar samt vara med och utveckla nya lösningar.
Du kommer ansvara för att säkerställa driften, vilket inkluderar systemunderhåll och konfiguration, såsom installation och felsökning av hårdvara och mjukvara och utvärdering av ny teknik.
Vi arbetar tätt med den operativa polisiära verksamheten där du i din roll hjälper till att få förståelse för polisernas behov samt utmaningar och omsätter dessa till tekniska lösningar.
I det dagliga arbetet kan det exempelvis ingå:
- Daglig drift inom gruppens specialistområden
- Installation, konfiguration och kontinuerligt säkerhetsarbete
- Automatisering/standardisering inom området
- Proaktivt underhåll, livscykelhantering
- Optimering, felsökning och felavhjälpning
- Delaktighet i arbetet med nya tekniska lösningar
- Dokumentation, omvärldsbevakning och delaktighet i arbetet med nya arbetsmetoder och tjänster inom teknikområdena
- Teknisk behovsanalys
- Systemarkitektur och införanden av nya plattformar
- Skapande av dokumentation
- Modernisering av existerande tekniska lösningar
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- För funktionen relevant eftergymnasial utbildning inom IT, exempelvis med en inriktning där du tillgodogjort dig goda kunskaper inom IT-infrastruktur
- Minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat inom nätverksinfrastruktur
- Erfarenhet av att ha arbetat med att hantera certifikat, IP-adressering och brandväggsregler
- Erfarenhet av att ha arbetat med drift av virtuella servrar
- Erfarenhet av att ha arbetat med Windows servrar
- Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.
- Svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
- Erfarenhet av att arbeta med stora och komplexa IT-miljöer
- Erfarenhet av arbete i stora organisationer eller myndigheter, med höga krav på drift- och informationssäkerhet
- Erfarenhet av att leda införanden av nya system
- Erfarenhet av att söka information och skapa dokumentation för kollegor att bruka
Personliga egenskaper
Som systemadministratör kommer du involveras i olika typer av uppdrag av skiftande karaktär. Vi kommer att sätta stort värde till ditt lösningsfokus samt förmåga att vara säkerhetsmedveten med hög integritet. Då verksamheten styr vår arbetsdag blir det viktigt att du snabbt kan skifta fokus och prioritera om i ditt arbete.
Rollen innebär många kontaktytor inom myndigheten, b.la. med andra grupper inom IT-avdelningen, samt genom direktkontakt med verksamheten och användare kring deras behov och kring support. Det är därför av stor vikt att du kan samverka och kommunicera med andra på ett smidigt och effektivt sätt.
För att lyckas i rollen bör man vara bekväm med att bearbeta en stundtals stor mängd inkommande information. Att bygga en helhetsbild, bryta ned stora uppgifter till mindre delar och bidra till strukturerat arbete i ärendehanteringssystem är kantstenar i det dagliga arbetet.
Vår funktion innefattar en stor mängd olika plattformar och system. Rätt kandidat till denna roll kan använda sin generellt goda IT-erfarenhet för att förstå och bidra i tidigare obekanta IT-miljöer. Vidare ser vi att du är en person som har driv och initiativförmåga där du vill utvecklas, lära nytt och dela med dig av din kompetens.
Då vårt arbete omfattas av strikta säkerhetskrav kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget så är du välkommen att kontakta rekryterande chef, tfn 010-56 40510
Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-konsult, Jennifer Prim, jennifer.prim-citraro@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO-S, saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningen
- Placering: Stockholm/Kungsholmen
- Funktion: Teknikspecialist
- Tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning
- Arbetstid: Dagtid med flex
Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Välkommen med din ansökan i form av CV och besvarande av urvalsfrågorna via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 3/11.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A709.190/2025 i mailets ärendemening.
Besvara följande urvalsfrågor som en del av din ansökan:
- Har du för funktionen relevant eftergymnasial utbildning inom IT, exempelvis med en inriktning där du tillgodogjort dig goda kunskaper inom IT-infrastruktur? Om ja, vilken utbildning?
- Har du minst 3 års erfarenhet av att ha arbetat inom nätverksinfrastruktur? Om ja, beskriv kort.
- Har du erfarenhet av att ha arbetat med att hantera certifikat, IP-adressering och brandväggsregler? Om ja, beskriv kort.
- Har du Erfarenhet av att ha arbetat med drift av virtuella servrar? Om ja, beskriv kort.
- Har du erfarenhet av att ha arbetat med Windows servrar? Om ja, beskriv kort.
- Har du mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska?
- Har du svenskt medborgarskap
- Har du erfarenhet av att arbeta med stora och komplexa IT-miljöer? Om ja, beskriv kort.
- Har du erfarenhet av arbete i stora organisationer eller myndigheter, med höga krav på drift- och informationssäkerhet? Om ja, beskriv kort.
- Har du erfarenhet av att leda införanden av nya system? Om ja, beskriv kort.
- Har du erfarenhet av att söka information och skapa dokumentation för kollegor att bruka? Om ja, beskriv kort.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.