Administratör till Operativ strategisk sektion, Regionkansliet, Region Stockholm

Organisation

Polisregion Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

12 maj 2022

Ansök senast

24 maj 2022

Referensnummer

C88666/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Vi söker dig som vill vara med och bygga upp vår nystartade sektion på Regionkansliet. Hos oss kommer du att tillsammans med trevliga kollegor utvecklas och arbeta i regionala verksamhetsuppdrag, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Nu söker vi dig som vill arbeta som administratör i gruppen med inriktning semistrategisk tidsskala på vår Operativ strategiska sektion.

Regionkansliet ansvarar för att samordna och koordinera övergripande frågor inom kärnverksamheten i regionen ur olika tidsperspektiv, stödja beslutsfattande i den regionala strategiska och operativa ledningsgruppen, samt ansvarar för samordning mot rikspolischefens kansli, den nationella ledningsgruppen och ledningsgrupper vid polisområden och regionala enheter.

Regionkansliet leds av en kanslichef och består av tre sektioner. Operativ strategisk sektion, som leds av en sektionschef och består av tre grupper. Sektionen har i uppdrag att koordinera och samordna flera verksamhetsområden utifrån ett regionalt perspektiv. De olika grupperna arbetar gemensamt men utifrån olika tidsskalor. Några av de verksamhetsområden som samordnas är brottsförebyggande arbete, utredning och lagföring, stöd/service och operativa lägesbilder.

Gruppen med inriktning mot semistrategisk tidsskala vid Operativ strategisk sektion ansvarar för planering och genomförande av forum så som regional operativ ledningsgrupp och beredning av regionens deltagande i nationell operativ ledningsgrupp. Gruppen ansvarar även för samordning och administrativt stöd som ryms inom sektionens uppdrag. Arbetet sker i nära samverkan med regionledningen och den biträdande regionpolischefen och i samverkan med polisområden och enheter.

Då sektionen nyligen har permanentats är verksamheten fortsatt i en utvecklingsfas, där du som medarbetare har en viktig roll i arbetet framåt.

Arbetsbeskrivning

I uppdraget som administratör ingår bland annat att:
  • Arbeta med administrativa och stödjande arbetsuppgifter i olika regionala forum och uppdrag, där protokollföring och dokumentation är huvuduppgiften
  • Annan administration såsom att inhämta, bearbeta och sammanställa underlag, föra logg, uppföljning av uppdrag, hantera och besvara inkommande ärenden alternativt fördela vidare
  • I arbetsuppgifterna ingår även att vara delaktig i flera parallella projekt
  • Samverkan internt och externt
  • Hantera inköp och beställningar

I och med att vi är en nystartad sektion kan arbetsuppgifter komma att förändras, därmed ingår det i rollen att bistå i denna förändring.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • En avslutad och godkänd treårig gymnasieutbildning
  • Minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete under de senaste fem åren
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God kunskap och vana att arbeta i Officepaketet
  • Erfarenhet av att dokumentera möten


  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan har:
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom statlig myndighet eller offentlig verksamhet med förståelse för rättssystemets uppdrag
  • Erfarenhet av att arbeta med stöd åt chefer
  • Erfarenhet av att arbeta i projekt
  • Erfarenhet av att ta fram underlag och sammanställa information
  • Eftergymnasiala studier inom relevant område, t.ex. administration
  • Erfarenhet av att arbeta i UBW/Agresso eller andra motsvarande IT-program

Personliga egenskaper
För att trivas och lyckas i detta uppdrag är det viktigt att du uppskattar och har erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter som beskrivs ovan och att du blir motiverad och driven av att stötta och underlätta för andra. Du fångar essensen i det som sägs, är självgående, har ordning och reda och ser till att dina uppgifter blir gjorda i tid. Samtidigt vill vi att du trivs med att samarbeta i grupp och kan skapa och behålla goda relationer. Du kommer att arbeta med både kortare uppdrag, såväl som med uppdrag som sträcker sig över tid och du har förmågan att kunna växla mellan dessa. Eftersom inflödet av arbetsuppgifter varierar behöver du lätt kunna anpassa dig till ändrade förutsättningar under uppdragets gång och hitta lösningar på situationer som kan uppstå. Vi vill att du är engagerad och intresserad av att utveckla dig själv och den verksamhet du arbetar i.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid sökandes personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Anna-Leena Eriksson, Gruppchef
anna-leena.eriksson@polisen.se

Linda Kristiansen, HR-konsult
nås via Polisens växel 114 14

Fackliga företrädare

Fackliga kontaktpersoner för SEKO, Saco-s och ST nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställning:
  • Tillsvidareanställning som administratör i funktionen administratör
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning på 6 månader
  • Placeringsort: Kungsholmen, Stockholm
  • Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2022-05-24. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult, linda.kristiansen@polisen.se

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Vi vill gärna tillvarata de kvaliteter som mångfald tillför organisationen.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg