Administratör till trafiksektionen i Karlstad

Organisation

Polisregion Bergslagen

Kommun

Karlstad

Län

Värmlands län

Utlyst

23 september 2022

Ansök senast

12 oktober 2022

Referensnummer

C104283/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en serviceinriktad administratör till Trafiksektionen med placering i Karlstad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Bergslagen har ca 2300 anställda. Regionen består av tre polisområden; Örebro, Värmland och Dalarna, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområdena i sitt grunduppdrag. Operativa enheten står för spetskompetens och vi bedriver en regionsövergripande verksamhet på framkant för att öka tryggheten för såväl medborgare som medarbetare. Enheten strävar efter att ha hög kompetens i sitt övervaknings- och utredningsarbete och arbetar med ett omfattande teknikstöd. Trafiksektionen består av specialistutbildade trafikpoliser och bilinspektörer fördelade på sex yttre grupper varav tre yrkestrafikgrupper och tre trafiksäkerhetsgrupper. En yrkestrafikgrupp och en trafiksäkerhetsgrupp utgår från respektive polisområde; Örebro, Värmland och Dalarna.

Trafiksektionen har även en utredningsgrupp som primärt utreder region Bergslagens dödsolyckor, utöver det utredes även andra ärenden med huvudinriktning inom trafiklagstiftning. Trafikarbetet vid sektionen sker enligt Polisens nationella trafiksäkerhetsstrategi och samverkan sker med andra enheter i och utanför polisregionen. Extern samverkan förekommer med exempelvis Trafikverket, Transportstyrelsen, Kronofogdemyndigheten, Tullverket och åklagarmyndigheten.

Du som söker ska vara genuint intresserad av trafikverksamhet. En stor del innefattar att självständigt hantera den administration som ingår i uppdraget och att självständigt ansvara för att uppdatera sig på gällande lagstiftning.

Arbetsbeskrivning

Arbetet består bland annat av att hantera ordningsförelägganden, statistik, diarieföra inkomna ärenden i vårt diariesystem, kategorisera ärenden, kvalitetssäkra handlingar och vid behov begära kompletteringar. Du kommer även att vidta initiala åtgärder i utredningar. Som administratör ansvarar du för arkivering av avslutade ärenden.

I uppdraget ingår även att hantera post och mejl, svara i telefon, diverse dataslagningar i polisiära och andra externa myndighetsregister samt allmänna kontorsgöromål.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • minst 2 års erfarenhet av att ha arbetat som administratör/handläggare inom verksamhet som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten
  • godkänd gymnasieutbildning
  • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
  • goda kunskaper i engelska, tal och skrift
  • goda datorkunskaper
  • B-körkort

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • tidigare erfarenhet av arbete inom Polisen eller annan statlig verksamhet
  • erfarenhet av att arbeta med lagar och/eller förordningar

Personliga egenskaper
Som administratör hos oss är noggrann, strukturerad, kan planera och organisera ditt arbete, men är också flexibel och har förmåga att prioritera när situationen kräver det. Du har god samarbetsförmåga samt ser vad dina kollegor behöver stöttning i och bidrar till att underlätta deras arbete. Då du har mycket kontakt med både interna och externa parter ser vi även att du är serviceinriktad.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

David Askeröd, Gruppchef
010-567 03 31

Maria Frisk, HR-konsult
010-567 52 17
maria.frisk@polisen.se

Fackliga företrädare

ST inom Polisen, SACO-S, SEKO inom Polisen, Polisförbundet
114 14

Övrig information

Vi vill även informera dig om att Polismyndigheten använder sig av urvalsfrågor som ett första led i urvalsarbetet. Du kan därför behöva svara på ett antal urvalsfrågor utifrån aktuell kravprofil för den roll du har sökt. Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna.

Arbetsort: Karlstad
Arbetstid: Flexibel arbetstid (Heltid/Dagtid måndag-fredag)
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg