Förvaltningsrättshandläggare till rättsavdelningen i Eksjö för vikariat

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Jönköpings län

Utlyst

02 maj 2022

Ansök senast

16 maj 2022

Referensnummer

C86796/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en handläggare inom förvaltningsrätt till rättsavdelningen med placering på förvaltningsrätt i Eksjö. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Om arbetsplatsen
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

Arbetsbeskrivning

Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden där en privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet kan det även ingå att utföra kontroller av vapenförvaring och inspektioner hos vapenhandlare.

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra, i gruppen förekommande, rättsområden.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
  • Minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid inom offentlig förvaltning
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • god datorvana

  • Det är meriterande om du har:
  • juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
  • erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
  • kunskaper inom relevant lagstiftning
  • B-körkort

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Hanna Larsson, Rekryterande chef
010-566 77 49
hanna-m.larsson@polisen.se

Camilla Dahlgren, HR Konsult
073 046 38 51
camilla.dahlgren@polisen.se

Övrig information

Fackliga företrädare
Saco-S: Andreas Johansson, 073-084 13 01
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27

Övrig information
Arbetsort: Eksjö
Arbetstid: Dagtid flex
Tillträde: Enligt överenskommelse, vikariat på ca 1 år
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 16 maj 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg