Handläggare till Gränspolisenheten i region Syd, med placering i Karlshamn

Organisation

Polisregion Syd

Län

Blekinge län

Utlyst

10 maj 2022

Ansök senast

17 maj 2022

Referensnummer

C88193/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare till gränspolisenheten i region Syd. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Gränspolisenheten i region Syd ansvarar för gränskontrollverksamheten i hela polisregionen. Gränspolisenheten Syd har verksamhet i Kalmar, Växjö, Helsingborg, Karlshamn, Malmö och på Sturup/Malmö Airport. Enhetens uppdrag innefattar yttre och inre gränskontroll, verkställigheter samt utredning och spaning. Uppdraget innefattar även internationellt samarbete kopplat till gränspolisfrågor och efterlysningar.

Inom gränspolisenheten finns idag fyra verkställighetsgrupper samt en jourenhet för verkställigheter. Gruppernas uppdrag består bland annat av att verkställa personer med avvisnings- eller utvisningsbeslut som inte har rätt att vistas i Sverige.

Vi söker nu handläggare till vår verkställighetsgrupp i Karlshamn.

Arbetsbeskrivning

Uppdraget innebär att handlägga polisens ärende om verkställigheter av avvisnings- och utvisningsbeslut enligt utlänningslagstiftningen.

Huvudsaklig handläggning innefattar att:
  • Arbeta fram underlag för att kunna verkställa beslut fattade av polisen, Migrationsverket och allmänna domstolar.
  • Samverka med Migrationsverket, försvarsenheter, Interpol, Ambassadsamordningen, Kriminalvården och offentliga biträden m.fl.
  • Delta som föredragande i myndighetens förvarsförhandlingar.
  • I vissa fall utföra transporter av den/de som ska verkställas eller tas i förvar.
  • Ansvara för administrationen av egna ärenden.

Arbetet innebär även att du kan komma att medverka vid förhandlingsresor till utlandet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Utbildning från högskola/universitet inom ett område som arbetsgivaren anser relevant för funktionen, alternativt annan utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant i förhållande till arbetsuppgifterna.
  • Minst ett års erfarenhet av handläggning av verkställighetsärenden som ditt huvuduppdrag, företrädesvis inom Polismyndigheten, där du ansvarat för att självständigt driva ärenden från start till slutresultat.
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
  • God kunskap i Microsoft Officeprogramvaror samt övriga polisens IT-system.
  • Körkort för manuell växel med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt.

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • Erfarenhet av att ha arbetat med ärendehandläggning som innefattar myndighetsutövning inom annan myndighet.
  • Erfarenhet av stabsarbete vid särskilda händelser eller liknande inom Polismyndigheten.
  • Goda kunskaper i minst ett ytterligare språk, förutom svenska och engelska.

Arbetsuppgifterna ställer krav på god administrativ förmåga och sinne för att utveckla processer och arbetsmetoder i syfte att effektivisera arbetet med verkställigheter. Du behöver kunna prioritera och samordna arbetet utifrån en helhetssyn, även under tidvis stressande förhållanden. Du är noggrann och lösningsfokuserad. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi även att du behöver ha god samarbetsförmåga och en god kommunikativ förmåga.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Catharina Nord, Gruppchef
0730290212

Isabell Jakobsson, HR-konsult
114 14
isabell.jakobsson@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO-S Carina Ivarsson 070-148 73 00, Seko Polisen Monica Veberg 070-5491135, ST & Polisförbundet nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Placeringsort: Karlshamn

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 17 maj 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg