Handläggare till Operativ strategisk sektion, Regionkansliet, Region Stockholm

Organisation

Polisregion Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

11 maj 2022

Ansök senast

24 maj 2022

Referensnummer

C88328/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Vi söker dig som vill vara med och bygga upp vår nystartade sektion på Regionkansliet. Hos oss kommer du att tillsammans med trevliga kollegor utvecklas och få driva regionala verksamhetsuppdrag, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Nu söker vi dig som vill arbeta som handläggare i gruppen med inriktning semistrategisk tidsskala på vår Operativ strategiska sektion.

Regionkansliet ansvarar för att samordna och koordinera övergripande frågor inom kärnverksamheten i regionen ur olika tidsperspektiv, stödja beslutsfattande i den regionala strategiska och operativa ledningsgruppen, samt ansvarar för samordning mot rikspolischefens kansli, den nationella ledningsgruppen och ledningsgrupper vid polisområden och regionala enheter.

Regionkansliet leds av en kanslichef och består av tre sektioner. Operativ strategisk sektion, leds av en sektionschef och består av tre grupper. Sektionen har i uppdrag att koordinera och samordna flera verksamhetsområden utifrån ett regionalt perspektiv. De olika grupperna arbetar gemensamt men utifrån olika tidsskalor. Några av de verksamhetsområden som samordnas är brottsförebyggande arbete, utredning och lagföring, stöd/service och operativa lägesbilder.

Gruppen med inriktning mot semistrategisk tidsskala vid Operativ strategisk sektion ansvarar för planering och genomförande av forum så som regional operativ ledningsgrupp och beredning av regionens deltagande i nationell operativ ledningsgrupp. Gruppen ansvarar även för samordning och administrativt stöd som ryms inom sektionens uppdrag. Arbetet sker i nära samverkan med regionledningen och den biträdande regionpolischefen och i samverkan med polisområden och enheter.

Då sektionen nyligen har permanentats är verksamheten fortsatt i en utvecklingsfas, där du som medarbetare har en viktig roll i arbetet framåt.

Arbetsbeskrivning

I uppdraget som handläggare ingår bland annat att:

  • Bereda och förbereda den regionala operativa ledningsgruppens möten i nära samverkan med biträdande regionpolischefen och dess deltagare och förbereda för biträdande regionpolischefens deltagande i den nationella operativa ledningsgruppen.
  • Ha en central roll i regionkansliets beredningsprocess med kontakter med olika verksamheter och samarbetspartners internt.
  • Samverka med andra funktioner, enheter och avdelningar i myndigheten.
  • Läsa och ta del av relevanta delar i omfattande textunderlag samt analysera detta.
  • Vara föredragande inför regionledningen i beredningsarbetet.
  • Självständigt bereda inkommande ärenden
  • Identifiera förändrings- och utvecklingsbehov inom uppdraget och planera och driva arbetet framåt i samverkan med andra.
  • I rollen ingår även övrig administration mot regionledningen såsom handläggning, beslutsskrivning och protokollföring vid möten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • För funktionen relevant akademisk utbildning eller motsvarande förvärvad erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant alternativt svensk polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104)
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, då anställningen innebär både skrivarbete och muntlig föredragning
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska
  • God kunskap och vana att arbeta i Officepaketet
  • Erfarenhet av att bereda och handlägga olika ärendetyper
  • Erfarenhet av samordnande beredning och beslutsgångar

  • Vi ser det även som meriterande om du har:
  • Bred erfarenhet av kansliverksamhet inom myndighet eller annan offentlig verksamhet
  • Erfarenhet av att arbeta som ledningsstöd eller på annat sätt erfarenhet av arbete nära centrala ledningsfunktioner
  • Erfarenhet av självständigt och kvalificerat handläggningsarbete
  • God kunskap om Polismyndighetens organisation, övergripande uppdrag och mål samt regelverk och riktlinjer eller motsvarande kompetens från annan myndighet/offentlig verksamhet

Personliga egenskaper
För att trivas och lyckas i detta uppdrag är det viktigt att du är ansvarstagande och har god initiativförmåga, samtidigt som du trivs att samarbeta i grupp. Du har förmågan att kunna växla perspektiv, att kunna se hur olika verksamhetsdelar hänger ihop och utifrån ett helhetsperspektiv kunna avgöra vad som är bäst för verksamheten. Då uppdraget förutsätter att du samverkar med olika delar av verksamheten behöver du vara kommunikativ och serviceinriktad. Eftersom inflödet av arbetsuppgifter varierar behöver du kunna anpassa dig till uppdrag med kort varsel samt ha förmåga att prestera med hög kvalitet under tidspress. Vi vill att du är engagerad och intresserad av att utveckla dig själv och den verksamhet du arbetar i.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt att läggas vid sökandes personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Anna-Leena Eriksson, Gruppchef
anna-leena.eriksson@polisen.se

Linda Kristiansen, HR-konsult
nås via Polisens växel 114 14

Fackliga företrädare

Polisförbundet Mats Johansson nås via Polisens växel 114 14. SEKO Polisen, SACO och ST nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

Anställning:
  • Tillsvidareanställning som polisassistent alternativt handläggare i funktionen handläggare. Om du har en högre anställning idag kvarstår du i denna.
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning på 6 månader
  • Placeringsort: Kungsholmen, Stockholm
  • Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid 5:2.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2022-05-24. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult, linda.kristiansen@polisen.se

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg