Sök

Kommunpolis LPO Västra Mälardalen

Organisation

Polisregion Mitt

Kommun

Hallstahammar

Län

Västmanlands län

Utlyst

15 maj 2024

Ansök senast

29 maj 2024

Referensnummer

C191751/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en kommunpolis till Hallstahammar med ett genuint intresse för samverkan och utvecklingsfrågor. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisområde Västmanland ligger mitt i det aktiva och attraktiva Mälardalsområdet med Västerås som huvudort. Det geografiska området omfattar 10 kommuner. Polisområde Västmanland är indelat tre lokalpolisområden: Norra Västmanland, Västerås och Västra Mälardalen. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli.

LPO Västra Mälardalen ingår i polisområde Västmanland. Inom lokalpolisområdet finns det ingripande- och brottsförebyggande verksamhet, utredningsgrupper samt stöd och service.

Arbetsbeskrivning

Kommunpolisen ska säkerställa att Polismyndigheten lokalt kan svara upp mot de samverkansöverenskommelser och medborgarlöften som träffats mellan kommunen och lokalpolisområdeschefen.

Huvuduppdraget är att driva Polismyndighetens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete i samverkan med Hallstahammars kommun och andra samverkansaktörer. Kommunpolisen representerar polisen i samverkansarbetet och det övergripande målet är att funktionen ska bidra till det långsiktiga arbetet med att skapa goda relationer till olika samarbetspartners, vara motorn i det brottsförebyggande arbetet och att verka nära medborgarna. Kommunpolisen har en samverkande och samordnande funktion och är en tydlig och tillgänglig väg in till Polismyndigheten, både för allmänheten och för olika samverkanspartners. I uppdraget finns stor frihet i att anpassa arbetssättet efter de förutsättningar som finns i varje enskild kommun.

Som kommunpolis ingår du i Stöd/Service 1, det vill säga en stor del av lokalpolisområdets ledningsstöds- och servicefunktioner. Gruppen består bland annat av av fyra kommunpoliser, planerare, operativ koordinator, handläggare, avhoppssamordnare, kameraansvarig, kris- och beredskapssamordnare och stationsbefäl.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104)
  • Flerårig erfarenhet av att tjänstgöra som polis
  • Erfarenhet av brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete som arbetsgivaren bedömer lämplig för tjänsten
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • Erfarenhet av samverkan med kommun och lokalsamhälle som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
  • Erfarenhet av att ha tjänstgjort i liknande roll
  • God kunskap om lokal problembild
  • Erfarenhet av tillståndsarbete
  • Genomgått relevant utbildning, t.ex. brottsförebyggande arbete och metoder och samverkan

Personliga egenskaper:
Vi söker dig som är driven, kommunikativ och har en god förmåga att förmedla och skapa förståelse för Polismyndighetens arbete. Du har ett lösningsfokuserat förhållningssätt och trivs i en roll med många olika kontaktytor. Din förmåga att samverka och skapa förtroendefulla relationer är av stor vikt för att lyckas med uppdraget. Du förväntas ta egna initiativ utifrån de målsättningar som ligger till grund för lokalpolisområdets verksamhet. Du är strukturerad och tar ansvar för och utvecklar den egna verksamheten i relation till helheten. Som kommunpolis har du ett nära samarbete med lokalpolisområdets chefer, övriga kommunpoliser och medarbetare.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Jonas Söderberg, Rekryterande chef
010-56 75258

Elin Munter, HR-konsult
010-567 63 01
elin.munter@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackförbundet ST, Linnéa Hjelm, 010-5675495; Polisförbundet, SEKO Polisen och SACO nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Arbetsort: Hallstahammar

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg