Områdesansvarig för kvalitet till IT-forensiska verksamheten, NFC Linköping

Organisation

Nationellt forensiskt centrum

Kommun

Linköping

Län

Östergötlands län

Utlyst

31 oktober 2022

Ansök senast

12 december 2022

Referensnummer

C110373/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Vi söker nu en Områdesansvarig för kvalitet inom den IT-forensiska verksamheten till vår avdelning inom Polismyndigheten. Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Nationell forensiskt centrum
Nationellt forensiskt centrum, NFC, är en avdelning i Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och utför vi forensiskt arbete för en framgångsrik brottsbekämpning. Vi verkar inom områdena informationsteknik, biologiska spår, kemi och teknik samt droganalys. Vi ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen, från kriminaltekniska platsunder-sökningar, laborativ verksamhet och it-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att bedriva strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga. Det gör vi i nära samarbete med såväl Nationella operativa avdelningen, Noa, och polisregionerna, som med externa samarbetspartners både i Sverige och utomlands. Vi agerar också expertstöd och bedriver utbildning. Vi är placerade på totalt tolv driftställen, från Umeå i norr till Malmö i söder. Vårt största laboratorium och vårt avdelnings-kansli finns i Linköping.

Informationstekniksektionen
På Informationstekniksektionen har vi en samlad kompetens inom det it-forensiska området som innefattar data, bild, video, ljud, sensorteknik, elektronik och mobiltelefoni. Förutom it-forensiska undersökningar arbetar vi också med undersökningar av handstil, dokument och sedlar. Sektionens har i uppdrag att utveckla nya metoder och verktyg till hela Polismyndigheten för att förenkla, möjliggöra och kvalitetssäkra it-forensiken som utförs i hela polisen. Vi är placerade i Linköping.

Arbetsbeskrivning

Arbetet innebär omfattande kontakter och samverkan med chefer och medarbetare som arbetar inom den IT-forensiska verksamheten vid NFC samt inom polisregionernas och NOA:s forensiska verksamhet. Deras uppgift är att genomföra IT-forensiska undersökningar. Den aktuella tjänsten är en del av NFC:s kvalitetsledning och ska samordna och stötta i arbetet med att kvalitetssäkra den IT-forensiska verksamheten. Tjänsten innebär också arbete med process- och kompetensrelaterade frågor.

  • Kartlägga, planera, samordna och genomföra
  • kvalitetssäkringsaktiviteter av den it-forensiska verksamheten, ur
    ett nationellt perspektiv, och säkerställa enhetlighet
  • Ta fram riktlinjer för kvalitetssäkringsarbetet inom alla delar av
  • den it-forensiska processen.
  • Verka för att likrikta arbetet inom hela den forensiska processen
  • nationellt
  • Vara sammanhållande, leda och driva det nationella kvalitetsrådet
  • för den it-forensiska verksamheten samt
    föreslå förbättringar och effektiviseringar som föranleds av
    revisioner och andra iakttagelser
  • Vara bollplank för kvalitetssamordnare, chefer och medarbetare i
  • den dagliga verksamheten
  • Ansvar för att utveckling, förvaltning och uppföljning av
  • kvalitetsarbetet sker i samverkan med den totala
    övergripande planerings- och uppföljningsprocessen tillsammans
    med övriga medarbetare i kvalitetsledningen
  • Planering av interna revisioner (med inriktning mot kvalitet) inom
  • IT-forensiken i samarbete med övriga
    områden inom den forensiska verksamheten
  • Arbeta för att sektioner med IT-forensisk verksamhet deltar i
kompetensprövningstester eller motsvarande.

Kvalifikationer

KRAV
Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Avslutad och godkänd akademisk examen med inriktning mot
  • kvalitet- eller processarbete från
    högskola eller universitet, eller motsvarande som arbetsgivaren
    finner relevant
  • Erfarenhet av kvalitetsledningssystem och kvalitetssäkringsarbete
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska

  • MERITERANDE KUNKAPER
    Vi ser det som meriterande om du utöver ovan har:
  • Erfarenhet av projektledning och kvalitetsarbete vid
  • kontrollorgan/laboratorium inom ISO 17020/17025 eller
    motsvarande med certifiering inom ISO 9001
  • Erfarenhet av att leda eller delta i förändrings- och
  • utvecklingsarbete
  • Erfarenhet av att leda eller delta i revisioner
  • Erfarenhet av arbete inom informationsteknik, t.ex. med IT-
forensik eller testning och utveckling av digitala
komponenter/mjukvara

PERSONLIGA EGENSKAPER
För att trivas i denna roll ser vi att du är ansvarsfull, noggrann och har en hög grad av integritet. Du behöver kunna arbeta både operativt och strategiskt. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är driven och har god kommunikations- och samarbetsförmåga och att du kan stödja och vägleda andra inom organisationen. Arbetet innebär mycket kontakt med personer både inom och utanför organisationen. Du är strukturerad och har förmågan att koordinera och prioritera ditt arbete. Dessutom krävs en förmåga att se och förstå verksamhetens roll i ett övergripande perspektiv.

Resor med övernattning kan förekomma i tjänsten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Silvia Toth , HR-konsult
silvia.toth@polisen.se

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Marcus Holmström , Gruppchef
010-562 89 51
marcus.holmstrom@polisen.se

Fackliga företrädare

Polisförbundet: Sofia Ask 010-563 87 10, fackförbundet ST: Therese Croner 010-567 64 44, SEKO Polisen: Karna Tillheden 0732490422, SACO: Justus Läsker 010-562 81 79

Övrig information

Placeringsort: Linköping

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg