Sök

Operatörer till Polisens Kontaktcenter i Falun

Organisation

Polisregion Bergslagen

Kommun

Falun

Län

Dalarnas län

Utlyst

07 januari 2025

Ansök senast

20 januari 2025

Referensnummer

C227883/2025

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Operativa enheten söker operatörer till Polisens kontaktcenter (PKC) i Falun.

Vill du arbeta vid en arbetsplats som erbjuder dig samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter? Där du genom att påverka och bidra till polisens uppdrag, verkligen kan göra skillnad? Vi söker nu medarbetare som vill arbeta som operatörer vid Polisens kontaktcenter i Falun och Karlstad.

Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden: Dalarna, Värmland och Örebro som tillsammans är indelade i elva lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Operativa enheten är en av de regionala enheterna och den är indelad i 6 sektioner; Regionledningscentralen, Polisens kontaktcenter, Gränspolissektionen, Trafiksektionen, Regionala insatsstyrkan samt gruppen för specialsökhund. Operativa enheten bedriver i nära samverkan med andra enheter, polisområden och lokalpolisområden, stödverksamhet och operativ verksamhet över hela Region Bergslagen. Samtidigt har Operativa enheten ett flertal regionala processansvar där enheten och sektionerna samordnar och driver verksamhetsutveckling ur ett regionalt perspektiv.

Polisens kontaktcenter (PKC) är en central del av Polisens service till medborgarna, med målsättningen att ha bra tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Uppdraget är att vara det första steget i en effektiv kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess. Sektionen finns i Karlstad och Falun där ca 70 personer för närvarande arbetar.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som PKC-operatör innebär att du via telefon tar emot och dokumenterar brotts- och förlustanmälningar, ger upplysningar, tar emot tips samt genomför långtgående förstahandsåtgärder t.ex. förhör med brottsdrabbade personer och vittnen, samt säkrar bevis. Arbetet utförs med hjälp av telefoni och IT-teknik samt genom slagningar i Polisens register.

Du lämnar också information om lagar och förordningar till medborgarna. Det ställer krav på att du kan tolka och tillämpa de regelverk som gäller och att du är samhällsorienterad. Du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av Polisen.

Som operatör arbetar du självständigt men också i nära samarbete med andra inom och utanför organisationen. Då sektionen utvecklas och direktiv om att arbetet ska förändras är det viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar. Arbetet är stillasittande och du pratar i telefonen större delen av dagen. Periodvis är arbetsbelastningen stor och arbetet kan upplevas psykiskt påfrestande. Arbetet sker i öppet kontorslandskap.

Polisens kontaktcenter är i nuläget bemannat alla dagar i veckan, årets alla dagar mellan 06:30-23:00, vilket innebär att du arbetar oregelbundna tider enligt periodplanering.

Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Fullständiga gymnasiebetyg, alternativt utbildning eller arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner relevant.
  • Arbetat med dator som arbetsredskap.
  • Arbetat med arbetsuppgifter som ställt krav på dokumentation.
  • Mycket goda kunskaper i svenska, både muntligt och i skrift.
  • Goda kunskaper i engelska, främst i tal och förståelse.

  • Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet av utredande arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Utbildning som PKC- eller RLC-operatör eller från annan typ av larmcentral med hög stresstålighet och krav på att kunna växla tempo och fokus.
  • Utbildning inom kriminologi, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
  • Erfarenhet av arbete från polisiära arbetsuppgifter och datasystem alternativt andra system som arbetsgivaren bedömer relevant.
  • Erfarenhet av arbete inom Polismyndigheten.
  • Erfarenhet av polisiära datasystem.
  • Arbetslivserfarenhet av att kommunicera med och bemöta personer i utsatta situationer exempelvis från SOS Alarm.
  • Erfarenhet av att använda telefon som arbetsredskap.
  • Språkkunskaper utöver nordiska språk och engelska som du skulle kunna använda i ditt arbete.

Personliga egenskaper
Du har gott omdöme och förmågan att skapa bra relationer med både allmänhet och medarbetare. Det är viktigt att du kan prioritera, något som krävs då arbetsbelastningen skiftar. Som person är du stresstålig, ansvarsfull och flexibel. Du tycker om att hjälpa andra människor och utöver det är du självgående och trygg som person. Du visar tillit till andras kompetens och förmåga, är ärlig, konsekvent och visar hänsyn. Agerar prestigelöst och är lyhörd samt tar ansvar för andras och egen utveckling. Du har förmågan att ta till dig och utföra direktiv både muntligen och skriftligen.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Kim Pettersson, Gruppchef
kim-s.pettersson@polisen.se

Gustaf Herlitz, HR-konsult
076 117 70 79
gustaf.herlitz@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, SEKO, ST och Polisförbundet nås via 114 14

Övrig information

Arbetsort: Falun
Arbetstid: Periodplanering 5:3
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operatör PKC
Anställningsbenämning: Administratör
Ansök senast: söndagen 20/1 2025

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg