Operatörer till Regionledningscentralen (RLC), Göteborg

Organisation

Polisregion Väst

Kommun

Göteborg

Län

Västra Götalands län

Utlyst

25 juli 2022

Ansök senast

15 augusti 2022

Referensnummer

C95953/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Du behöver inte vara polis för att arbeta som operatör på Regionledningscentralen.
Är du redo för en större uppgift? Kan du behålla lugnet? Vi söker medarbetare till Regionledningscentralen, region Väst. Du är länken mellan den som behöver vår hjälp och våra poliser ute i fält. Ett jobb som är viktigt, på riktigt.

Vi söker nu RLC-operatörer till vår organisation som är kommunikativa och har förmåga att fatta beslut. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och drivna kollegor utvecklas och dela erfarenheter med varandra, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Beskrivning av arbetsplats
Region Västs Regionledningscentral, RLC, ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen och är en sektion vid Operativa enheten. Arbetsplatsen består bland annat av RLC-operatörer, RLC- befäl, vakthavande befäl och regionala insatsledare. På RLC Väst hanteras, bedöms och prioriteras ca 1 400 000 telefonsamtal och radioanrop per år. Här leds regionens minutoperativa verksamhet samt de akut uppkomna större händelserna.

Verksamheten vid RLC präglas av ett tydligt medborgarperspektiv. RLC ska upprätthålla en mycket hög tillgänglighet i ärenden som kräver omedelbara eller skyndsamma polisingripanden och en hög tillgänglighet i övriga ärenden. Verksamheten ska genomsyras av en vilja att alltid ge medborgaren en god service.

Norm, kultur och likabehandling är en viktig del i vår strävan efter att bli en än mer attraktiv arbetsplats.

Arbetsbeskrivning

Som operatör har du ett varierat arbete. Du besvarar 112-samtal och i dialog med medborgarna inhämtar du information, gör bedömningar, dokumenterar och prioriterar samtalen samt vidtar åtgärder i utredningsprocessen. Du arbetar i ett flertal IT-system som hjälper dig att söka information och skapa överblick över polisresurserna i ingripandeverksamheten. Du leder och guidar polisresurser i olika uppdrag och bevakar att dina kollegor i den yttre verksamheten kan genomföra sitt arbete på ett säkert sätt. Du arbetar under ledning och stöd av befäl och har en nationellt fastställd prioriteringsordning till din hjälp. Arbetet sker i öppet kontorslandskap, vilket underlättar möjligheter till stöd och erfarenhetsutbyte i vardagen.

Arbetet består av många kontaktytor och du som operatör samverkar internt inom Polismyndigheten, men även externt med andra myndigheter och samarbetspartners som SOS-alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten och ambulansverksamheten i regionen.

Arbetet som operatör inleds med en gedigen utbildning som ger dig rätt verktyg och förutsättningar för att ta dig an uppdraget.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
  • Godkända gymnasiebetyg i svenska, matematik och engelska
  • Mycket goda datakunskaper och god förmåga att arbeta i olika typer av datasystem
  • Tre års arbetslivserfarenhet
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska.

  • Meriterande:
  • Eftergymnasial utbildning inom ex. juridik, samhälls- eller beteendevetenskap
  • Erfarenhet av att ha arbetat på Regionledningscentral, Polisens kontaktcenter, Polismyndighetens telefonväxel eller motsvarande larmcentral/callcenter
  • Behärska ytterligare utomnordiska språk, utöver engelska

Personliga egenskaper
I rollen som RLC-operatör är dialogen med medborgaren viktig och en stor del av arbetet handlar om att kommunicera, skapa förtroende och bemöta människor i utsatta och stressade situationer. Därför söker vi dig med god förmåga att agera lyhört, kontaktskapande och empatiskt, även under stressande förhållanden. Du kommer också hantera olika arbetsuppgifter parallellt och stundtals är arbetsbelastningen hög. Att du kan prioritera dina arbetsuppgifter, dokumentera och arbeta på ett systematiskt sätt är därför viktigt.

Som operatör kommer du att leda polisoperativ verksamhet och överblicka yttre resurser och händelser. Du behöver därför ha förmåga till helhetssyn och gott omdöme, kunna fatta beslut och agera självständigt, samt ge tydliga direktiv till andra när det behövs.

Arbetsplatsen är prestigelös och det händelsestyrda arbetet bygger på ett väl fungerande samarbete, både internt och externt. Vi förväntar oss därför att du har en positiv attityd och tycker om att samarbeta med andra.

På sektionen satsar vi på både medarbetarskap och ledarskap. Arbetsuppgifter och uppdrag utvecklas kontinuerligt och vi ser gärna att du vill vara med och bidra till detta. Vi erbjuder också möjlighet till personliga utvecklingsmöjligheter utifrån intresse och fallenhet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för Polisförbundet region Väst, ST inom Polisen, SEKO Polisen och SACO-S nås via polisens växel 114 14.

Övrig information

Fackliga företrädare för Polisförbundet region Väst, ST inom Polisen, SEKO Polisen och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Information om uppdraget:
Caroline Viklund, Gruppchef
0722-125693

Stefan Thulin, Gruppchef
0703-370724

Information om rekryteringsprocessen:
Hanna Lundbäck, HR-konsult
Nås via polisens växel 114 14

Rekryteringsprocess
Som en del av urvalsförfarandet kommer tester och intervjuer att genomföras. Om du, efter att ansökningstiden löpt ut, går vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen kommer du att kallas till ett informationsmöte samt tester per mail. Testerna kommer att genomföras tisdag och onsdag vecka 34 och intervjuerna under vecka 36 och 37. Du behöver vara tillgänglig för utbildningsstart i januari eller början av februari 2023.

Utbildning
Din anställning inleds med en ca 17 veckor lång utbildning, varvat med teori och praktik, på heltid. Utbildningsstart är planerad till januari och början av februari 2023. Eventuell möjlighet till viss utbildning på annan ort/region. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden.

Under utbildningens teoretiska delar sker arbetet på dagtid måndag- fredag, under praktiktiden sker arbetet på treskift måndag- söndag.

Anställningsform: Allmän visstidsanställning under utbildningsperioden. Efter godkänd utbildning anställs du tillsvidare med sex månaders provanställning. För dig som redan är anställd i myndigheten ges en tillfällig placering under utbildnings- och prövotiden
Arbetstid: Treskift vilket inberäknar helg samt nattjänstgöring
Tillträde: Utbildningsstart januari eller februari 2023

Placeringsort: Göteborg

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd, kontakta ansvarig HR-konsult Hanna Lundbäck.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan senast den 15:e augusti!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg