Polisen i Dalarna söker Passahandläggare till flera orter

Organisation

Polisregion Bergslagen

Län

Utlyst

10 maj 2022

Ansök senast

24 maj 2022

Referensnummer

C87765/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Har du erfarenhet av att möta människor och arbeta serviceinriktat? Vi söker nu medarbetare till våra lokalpolisområden i polisområde Dalarna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten består av ca 34 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Polisregion Bergslagen är organiserad i tre polisområden (Örebro, Värmland och Dalarna), en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en underrättelsesektion och ett regionkansli. Vidare omfattar polisområde Dalarna tre lokalpolisområden (Falun, Borlänge och Mora).

Vi söker nu passhandläggare till polisområde Dalarna med visstidsanställning sex månader i antingen Falun, Avesta, Borlänge, Ludvika eller Mora. Anställningen inleds med utbildning och för att kunna verka i rollen behöver utbildningen genomföras med godkänt resultat.



Arbetsbeskrivning

Som passhandläggare har du en viktig samhällsfunktion där du är Polismyndighetens ansikte utåt och ibland besökarens första kontakt med polisen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga och hantera ansökningar om resehandlingar.

Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar såsom passlagen, passförordningen, förordningen om nationellt ID-kort samt förvaltningslagen. I arbetet ingår det att besvara telefonsamtal och e-post. Det kan även komma att innehålla viss typ av annat arbete som tillhör receptionsmiljön, exempelvis anmälningsupptagning, hittegods, tillståndsansökningar, delgivning mm.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Avslutad gymnasieutbildning (examen) eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Minst 1 års erfarenhet av arbete inom kundservice (t.ex. kundservicemedarbetare, receptionist)
  • Använt dator som arbetsverktyg och har grundläggande kunskaper i Officepaketet
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i såväl svenska som engelska
  • B-körkort, då behovet för arbetsort kan förändras.

  • Meriterande

  • Är certifierad passhandläggare och har erfarenhet av att arbeta med passhandläggning inom Polismyndigheten.
  • Arbetslivserfarenhet av handläggning inom offentlig sektor
  • Eftergymnasial utbildning inom juridik, beteendevetenskap (pedagogik, psykologi och/eller sociologi) eller kriminologi
  • Behärskar ett utomnordiskt språk utöver engelska

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är serviceinriktad, stresstålig, förtroendeingivande och som trivs med ett arbete där du möter många olika människor. Som person är du lugn, lyhörd och fullföljer dina åtaganden. Du är också väldigt noggrann och strukturerad samt förstår vikten av att arbeta metodiskt och rättssäkert. Vidare är du en god kommunikatör och kan samarbeta utifrån ett prestigelöst förhållningssätt.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, då dessa har stor betydelse för vår organisations framgång.

Kontaktpersoner

Armin Paratusic, Gruppchef i Avesta och Falun
010-5672518

Sanna Thorell, Gruppchef Borlänge
010-567 26 97

Johan Olander, Gruppchef Mora
010-567 17 51

Åsa Lidbom, HR-Konsult
010-567 33 54

Fackliga företrädare

SACO-s, Polisförbundet, ST och SEKO nås via Polisens växel tfn: 114 14

Övrig information

Placeringsort: Falun, Avesta, Ludvika, Borlänge eller Mora

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 24 maj 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg