Sök

Sekretesshandläggare till Områdeskansliet PO City, region Stockholm

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

03 juni 2024

Ansök senast

17 juni 2024

Referensnummer

C196394/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut.
Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Handläggaren bistår även gruppchefer inom polisområdet vid handläggning av sekretessärenden.
Områdeskansliet i Stockholms City har ett åtagande att omhänderta de förfrågningar som inkommer gällande utlämnande av allmän handling där det finns ett samordningsansvar.

Kvalifikationer

  • Juristexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning
  • Erfarenhet av handläggning av utlämnandeärenden enligt tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system

  • Vi ser det som meriterande om du också har:
  • Erfarenhet av polisiära IT-system såsom PÄr och Durtvå
  • Arbetat med liknande arbetsuppgifter på Polismyndigheten i närtid

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Daisy Sanchez Nordin , HR-konsult
073 073 86 62
daisy.nordin@polisen.se

Maria Mikko, Rekryterande chef
maria.mikko@polisen.se

Fackliga företrädare

SEKO Polisen, ST och SACO-S
kontaktas via polisens växel 114 14

Övrig information

Arbetsort: Kvarteret Kronoberg, Kungsholmen

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 17/6-2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg