Sommarvikariat: Handläggare till passexpeditionen i Gävle

Organisation

Polisregion Mitt

Kommun

Gävle

Län

Gävleborgs län

Utlyst

19 januari 2023

Ansök senast

02 februari 2023

Referensnummer

C121618/2023

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Har du erfarenhet av att möta människor och arbeta serviceinriktat? Vi söker nu passhandläggare till passexpeditionen i Gävle. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndigheten består av ca 34 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Polisregion Mitt är organiserad i tre polisområden (Uppsala, Västmanland och Gävleborg), en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en underrättelsesektion och ett regionkansli. Vidare omfattar polisområde Gävleborg två lokalpolisområden, Gästrikland och Hälsingland.

Vi söker nu passhandläggare till passexpeditionen i Gävle, Lokalpolisområde Gästrikland, under perioden juni 2023 till augusti 2023. Anställningen inleds med två veckors utbildning. För att kunna verka i rollen behöver utbildningen genomföras med godkänt resultat.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som handläggare vid Stöd/Service innebär att ge intern och extern service. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga passansökningar och ansökningar om nationellt ID kort. Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar som t.ex. passlagen, passförordningen förordningen om nationellt id-kort samt förvaltningslagen.

Vidare kan du också komma att vara behjälplig med arbetsuppgifter kopplade till vår receptionsverksamhet.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
  • Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • Erfarenhet av arbete inom kundservice med personlig kundkontakt t.ex. kundservicemedarbetare, butiksbiträde, receptionist
  • Använt dator som arbetsverktyg och har grundläggande kunskaper i Officepaketet
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska
  • Goda kunskaper i engelska i tal
  • Svenskt B-körkort

  • Det är meriterande om du även har:
  • Utbildning i och erfarenhet av Polisens Handläggningssystem RES
  • Arbetslivserfarenhet av handläggning inom offentlig sektor de senaste åren

Personliga egenskaper
Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår organisations framgång. Vi söker dig som är serviceinriktad, förtroendeingivande och som trivs med ett arbete där du möter många olika människor. Som person är du lugn, inlyssnande och fullföljer dina åtaganden. Du är också noggrann och strukturerad samt förstår vikten av att arbeta metodiskt och rättssäkert. Vidare är du en god kommunikatör och kan samarbeta utifrån ett prestigelöst förhållningssätt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Linda Wickström, Gruppchef
010-567 8149
linda.wickstrom@polisen.se

Sofia Brus Thorin, HR-konsult
sofia.brus-thorin@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för SEKO Polisen, ST inom polisen, Polisförbundet Region Mitt och SACO nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Placeringsort: Gävle.
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning

Har du inte tidigare gått utbildning för passhandläggare så inleds din anställning med två veckors utbildning. För att kunna verka i rollen behöver utbildningen genomföras med godkänt resultat. Därefter påbörjas din visstidsanställning som sträcker sig fram tom. 30/8-2023.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2 februari 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg