Stationsbefäl till Lokalpolisområde Varberg

Organisation

Polisregion Väst

Län

Hallands län

Utlyst

06 maj 2022

Ansök senast

19 maj 2022

Referensnummer

C87587/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 5 300 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Halland omfattar sex kommuner och är organiserat i fyra lokalpolisområden: Kungsbacka, Varberg, Falkenberg och Halmstad. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli.
Vi söker nu ett Stationsbefäl till Lokalpolisområde Varberg
I Lokalpolisområde Varberg är vi ca 100 medarbetare fördelade på 9 grupper. Vårt uppdrag är bland annat att ansvara för ingripandeverksamhet, brottsförebyggande arbete, brottsutredning samt service till allmänheten så som receptions- och passverksamhet.

Arbetsbeskrivning

Som stationsbefäl vid Lokalpolisområde Varberg är du en central funktion för den inre verksamheten. Du är både verksamhetsansvarig och arbetsledare med ansvar för:
  • Polisstationens drift och säkerhet
  • Arrestverksamheten med förmansprövning avseende frihetsberövanden direkt och på distans som inte prövas av jourhavande förundersökningsledare men även arbetsledning av arrestvakter och upprättande av arrestliggare
  • Hantering av akut uppkomna bemanningsfrågor efter kontorstid
  • Ansvar för utsättningar
  • Handräckningar för norra Halland
  • Hantering personefterlysningar och initiala åtgärder angående försvunna personer för vilka räddningsinsats inte pågår
  • Upprättande av dygnsinformation
  • Hantering av omhändertagna vapen och narkotika i de fall då förundersökning inte inletts
  • Visst arbetsmiljöarbete gällande personal inom ansvarsområdet
  • Hanteringen av HR-ärenden med prioritet 5 inom lokalpolisområdet
  • Anmälningsupptagning
  • Lokala massmediakontakter med uppgifter gällande anmälningar och händelser.
  • De arbetsuppgifter i övrigt som beslutas lokalt

Du verkar i många fall som LPO-ledningens förlängda arm och ska kunna samarbeta på ett fullgott sätt, driva dess frågor samt verka enligt de beslut som förekommer i lokalpolisområdet.
Som verksamhetsansvarig säkerställer du att verksamheten bedrivs enligt Polismyndighetens intentioner och anvisningar, effektivt och kostnadsmedvetet enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och övriga regelverk.

Funktionen som stationsbefäl innebär ett delegerat initialt personalansvar och rollen som arbetsledare innebär att du coachar, motiverar och stödjer dina medarbetare och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential. Som Stationsbefäl förväntas du delta och redovisa resultat i Lokalpolisområdets ledningsgrupp.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har godkänd polisexamen och flera års erfarenhet av arbete inom polisen.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
  • Erfarenhet av att ha arbetat inom olika polisära verksamheter
  • Erfarenhet av att ha arbetat som stationsbefäl eller liknande funktion
  • Erfarenhet av arbetsledning, projektledning eller liknande uppdrag
  • God vana att arbeta i datamiljö, företrädesvis med de polisiära systemen
  • Erfarenhet av att hantera handräckningar
  • Erfarenhet av den lokala problembilden
  • Erfarenhet av att hålla i utsättningar och förmedla information till olika grupper

Personliga egenskaper

I rollen som stationsbefäl leder du det dagliga arbetet. Du behöver därför ha ett utpräglat intresse för människor och relationer och förmåga att utöva ett tydligt, tillgängligt och tillitsbaserat ledarskap. Du har en helhetssyn på arbetet och förmåga att se mönster och sammanhang i komplex information. Vidare är du ansvarstagande och har förmåga att självständigt organisera och strukturera ditt arbete även under ibland stressiga och händelsestyrda arbetsförhållanden.

Du kommer att ha mycket kontakter både internt och externt och ditt bemötande är, oavsett situation, alltid respektfullt och professionellt. Självfallet medverkar du till ett öppet och tolerant klimat där mångfald, jämställdhet och polisens värdegrund är en självklarhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Maria Havela, HR-konsult
0730-59 38 40
maria.havela@polisen.se

Björn Rolandsson, Gruppchef i Varberg
073-085 19 01

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare från Polisförbundet, SEKO Polisen, ST inom Polisen och SACO-S , Nås via polismyndighetens växel
114 14

Övrig information

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef Björn Rolandsson, 073-085 19 01.
Har du frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult Maria Havela, 073-059 38 40.

Facklig företrädare
Fackliga företrädare för Polisförbundet region Väst, SEKO Polisen, ST inom Polisen och
SACO-S nås via polisens växel 114 14

Placeringsort: Varberg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 19/5 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Maria Havela, 0730-59 38 40. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg