Utvecklingsinriktad ekonom till hela Polisens Administrativa Center i Linköping

Organisation

Ekonomiavdelningen

Kommun

Linköping

Län

Östergötlands län

Utlyst

20 januari 2023

Ansök senast

05 februari 2023

Referensnummer

C121987/2023

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Myndigheten består av cirka 35 000 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.

Ekonomiavdelningen spelar en viktig roll i Polismyndighetens utveckling och tillväxt genom sitt ansvar för bl.a. myndighetens finansiella styrning, verksamhetsstyrning, inköps- och upphandlings-verksamhet, service, miljöledning, lokalförsörjning. Vid ekonomiavdelningen finns ca 400 anställda. PAC Ekonomi är en sektion inom Enheten för finansiell styrning inom Ekonomiavdelningen och är placerat i Linköping. PAC Ekonomi ansvarar för HELA Polismyndighetens redovisning och ekonomiadministration samt upprättar de finansiella delarna i årsredovisningen. Sektionen svarar för att säkerställa att myndigheten har en korrekt och rättvisande externredovisning, vi bemannar även support gällande ekonomiadministrativa frågor.

Sektionen leds av en sektionschef och de ca 50 medarbetarna är organiserade i fyra grupper med en gruppchef vardera; Kund, Leverantör, Leverantörsredovisning och Redovisning. Sektionen har även två projektekonomer och ett ledningsstöd som stöttar hela sektionen. Då myndigheten är en av Sveriges största finns det mycket spännande inom ekonomiområdet, flödena är stora och den ekonomiska arenan betydelsefull. Sedan i höstas jobbar Polismyndighetens första digitala kollega på PAC Ekonomi, ett stort steg i vår digitaliseringsresa.
Sektionen driver och deltar i utvecklingsprojekt både för egen del, men även för myndigheten som helhet. Sektionen är inne i ett spännande och intensivt förändringsarbete, som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten, vi vill vara en attraktiv arbetsplats som till fullo tar tillvara på digitaliseringens möjligheter. Detta kommer att påverka både våra framtida arbetssätt och organisation.

Vi söker nu en erfaren och utvecklingsorienterad ekonom som med sitt systemintresse vill vara med och bidra till att utveckla Polismyndighetens leverantörsreskontra till framtidens förutsättningar och krav. Myndighetens första robot/RPA har precis börjat jobba i denna grupp, vissa uppgifter inom leverantörsreskontran är först ut att ha automatiserats.

Arbetsbeskrivning

Vi är inne i ett spännande förändringsarbete som bl.a. innebär att digitala lösningar ska tillämpas där de skapar nytta för verksamheten. Inom ekonomiavdelningen både driver och deltar vi i utvecklingsprojekt som gör nytta för hela myndigheten och som bidrar till Polismyndighetens mål som en modern och attraktiv arbetsplats som tillvaratar digitaliseringens möjligheter. Arbetet kommer ha stort fokus på digitaliseringsfrågorna de kommande åren.
Du kommer att ingå i en leverantörsreskontra som idag består av ca 20 medarbetare. Arbete innebär att för hela Polismyndigheten bland annat att


  • hantera flöden inom processen från beställning till betalning
  • avstämningar och andra bokslutsuppgifter kopplade till moms, redovisning och efterlevnad
  • systemtekniska flöden
  • agera stöd för verksamheten
  • delta som kravställare, expert och utförare i olika typer av projekt och utvecklingsaktiviteter.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:


  • Minst gymnasieutbildning inom ekonomi eller annan utbildning//erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
  • Eerfarenhet av aktuellt verksamhetsområde inom ekonomi /redovisning


  • Meriterande

    Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • erfarenhet av aktivt deltagande i förändrings- och utvecklingsarbete i projektform
  • flera års erfarenhet av att ha arbetat med liknande arbetsuppgifter
  • flera års erfarenhet av större/komplexa affärssystem så som Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande
  • erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer

Personliga egenskaper

Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Vi är en stödverksamhet inom Polismyndigheten och därför är din kommunikationsförmåga och vilja att ge god service också av stor vikt.

Du är ansvarsfull, noggrann och lösningsorienterad och kan planera ditt arbete i förhållande till verksamhetens behov och arbetstoppar på ett bra sätt. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta både självständigt och att samarbeta i grupp. Att ha intresse för system och digital utveckling samt en vilja att lära nytt är goda egenskaper för att lyckas i rollen.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Elinore Saliba Stark, HR-konsult
elinore.saliba-stark@polisen.se

Katarina Lundquist, Gruppchef, PAC EA Leverantörsreskontra 3
0105635153
katarina.lundquist@polisen.se

Fackliga företrädare

Lawen Dehghani/SACO tfn: 010-563 85 79, Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10, Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92, Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Arbetsort: Linköping
Funktion: Ekonomihandläggare, Ekonomiavdelningen, Finansiell styrning, PAC Ekonomi

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under polisen.se/krigsplacering och polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 5 Februari 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg