Verkställighetshandläggare till gränspolisgruppen i Västerås

Organisation

Polisregion Mitt

Län

Västmanlands län

Utlyst

10 maj 2022

Ansök senast

27 maj 2022

Referensnummer

C88160/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Gränspolissektionen är en verksamhet som expanderar och utökar sitt uppdrag enligt nationella mål. Vi söker nu Dig som vill vara med och utveckla en spännande verksamhet.

Om arbetsplatsen
Polismyndigheten, region Mitt består av Gävleborgs, Västmanlands och Uppsala län och har ca 2300 anställda. Regionen består av tre polisområden, regionala enheter såsom operativa enheten och utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.

Den operativa enheten består av regionsledningscentralen, polisens kontaktcenter, trafiksektionen, gränspolissektionen och gruppen för specialsökhund. Operativa enheten består av totalt 25 grupper och varje grupp ska ledas av en gruppchef.

Gränspolissektionen består idag av ca 65 medarbetare. Verksamhet bedrivs i regionens samtliga tre polisområden med en arbetsgrupp i varje område; Uppsala, Gävleborg och Västmanland. Gränspolissektionens huvuduppdrag är att ansvara för regionens yttre gränskontroll, verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut, inre utlänningskontroll, arbetsplatsinspektioner samt medverka till att bekämpa gränsöverskridande brottslighet.

Vi vill ge dig goda förutsättningar för balans i livet och därför har vi friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka på arbetstid. Vi har förmånliga villkor gällande semester och föräldrapenningtillägg. Vi erbjuder våra medarbetare goda möjligheter att utvecklas.

Vi söker verkställighetshandläggare till Västerås.

Arbetsbeskrivning

Handläggning av verkställighetsärenden innebär bland annat att du kommer att arbeta med verkställighet av beslut om avvisning och utvisning. Detta enligt utlänningslagen i form av ärenden som lämnats över till Polisen av Migrationsverket, polisregionens egna fattade beslut om avvisning samt beslut av allmän domstol om utvisning i samband med dom i brottsmål. I arbetsuppgifterna ingår också att arbeta med inre utlänningskontroll och gränskontrolluppgifter vid yttre gräns. Arbetsuppgifterna är varierande till innehåll och omfattning. Anställningen kommer att inledas med internutbildning inom bland annat gränskontroll och handläggning av verkställighetsärenden.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har
  • Akademisk examen relevant för funktionen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
  • Flerårig erfarenhet av att handlägga ärenden inom offentlig sektor
  • Goda språkkunskaper i engelska
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • B-Körkort

  • Det är meriterande om du har
  • Kunskaper och erfarenhet av tillämpning inom utlänningsrättens område
  • Kunskap om polisiära IT-system
  • Utredningsvana
  • Ytterligare språkkunskaper

  • Personliga egenskaper
    Som medarbetare inom gränspolisverksamheten kommer du i kontakt med människor från flera olika länder och kulturer. Arbetet påverkas av olika händelseutvecklingar i omvärlden. Du bör därför vara samhällsintresserad och ha empati och förståelse för andra människor och kulturer. Arbetet ställer krav på att du besitter hög integritet och professionellt förhållningssätt. Dessutom krävs god förmåga att arbeta i grupp med stort enskilt ansvarstagande mot gruppens gemensamma mål. Du har god social kompetens och förmågan att skapa bra kontakt och samarbete både inom och utom polisorganisationen.

    Vi behöver dig som:
  • Bidrar i utvecklingsarbetet med att synliggöra och tydliggöra gränspolisens uppdrag
  • Har en öppen och positiv attityd
  • Har god förmåga att arbeta såväl i grupp som självständigt
  • Är flexibel i förhållande till ändrade behov
  • Är öppen för människors olikheter och har ett gediget intresse av att möta andra människor

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper för denna funktion.

Kontaktpersoner

Susanne Erlandsdotter Johdet , Gruppchef
010-56 755 91
susanne.andersson@polisen.se

Jessica Blom, Samordnare
010-567 54 69
jessica.blom@polisen.se

Maria Frisk, HR-konsult
010-567 52 17
maria.frisk@polisen.se

Fackliga företrädare

Linnea Hjelm, ST tfn: 010-56 754 95, Polisförbundet, SACO och Seco i region Mitt
Nås genom polisens växel 114 14

Övrig information

Placeringsort: Västerås

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 27 maj 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg