Frågor och svar om Nova

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Nova.

Jag kan inte logga in i Nova, vad beror det på?

Nedan har vi några allmänna tips som brukar hjälpa vid inloggningsproblem som du kan prova om du fortfarande inte kan logga in.

  1. Om du använder iPhone, uppdatera ditt operativsystem till nyaste iOS och se till att din standardwebbläsare är satt till Safari.
  2. Testa att använda en annan webbläsare än den du brukar använda, till exempel Chrome, Safari eller Firefox. 
  3. Rensa alla cookies i webbläsaren.
  4. Rensa historiken i webbläsaren.
  5. Använd alltid länken https://etjanster.polisen.se/enova/ för att komma till legitimeringen (om du har lagt till ett bokmärke till legitimeringssidan: dubbelkolla att det är dit bokmärket pekar och inte till Vismas inloggning).
  6. Stäng webbläsaren helt.

Ibland kan systemet bli överbelastat (speciellt på helgkvällar och nätter), så ibland kan det räcka att vänta några minuter och prova igen. Vi arbetar på frågan och hoppas kunna lösa problemet inom snar framtid.

Jag får upp en felsida som det står Visma på, varför det?

Någonting har gått fel med din inloggning. Försök att logga in igen, se till att länken https://etjanster.polisen.se/enova/ används.

Jag kan inte använda Nova, finns det någon reservrutin?

När du inte kan använda Nova, som till exempel vid eventuella systemfel, gör du tjänstgöringsanmälning och avrapportering som tidigare.

Kan jag använda Nova? / När införs Nova i min region? 

När det är dags för införande av Nova i din region och arbetsområde kommer du att få instruktioner om hur Nova används. Om du har ett giltigt förordnande kan du logga in och kolla, men inte skriva någonting.

På min arbetsplats är vi flera som gör samma ingripande ska alla då rapportera samma händelse?

Är ni flera ordningsvakter som arbetar på samma ställe ska inte alla avrapportera varje ingripande/åtgärd. Endast den som är ansvarig för ingripandet avrapporterar och noterar vilka övriga som var närvarande i sin avrapportering.

Mitt förordnande är rödmarkerat, varför?

När det är mindre än 6 månader kvar på förordnandet blir rutan röd.

Mitt förordnande har gått ut, vad ska jag göra?

Prata med din chef eller kontaktperson inom Polisen som kan hjälpa dig. Mer info finns även på sidan Fortbildning för ordningsvakter.

Jag har gått en utbildning/fortbildning för ordningsvakter men kan ändå inte logga in i Nova, vad beror det på?

Det kan ta några arbetsdagar innan du blir inlagd i systemen. Funkar det fortfarande inte efter några dagar mejla till rättsavdelningen i din region:

Mitt: ordningsvaktsansokan.reg-mitt@polisen.se

Väst: tillstand.vast@polisen.se

Nord: ordningsvaktsansokan.region-nord@polisen.se

Stockholm: ordningsvakt-ansokan.stockholm@polisen.se

Öst: tillstand-norrkoping.ostergotland@polisen.se, tillstand.jonkoping@polisen.se

Bergslagen: ordningsvakt.bergslagen@polisen.se

Syd: forordnanden.region-syd@polisen.se

Adressen jag vill skriva in finns inte, vad ska jag göra?

Kontrollera att du skrivit in rätt ort. I mindre samhällen kan ort och postort vara olika, se till att det är postorten som skrivs in.

Finns ändå inte adressen får en adress i närheten anges, men bra om alla ordningsvakter på samma adress skriver in samma adress. Detta gäller alla arbetspass, eftersom det blir enklare för kontaktpolisen att sortera rapporterna efter tjänstgöringsställe.

Jag kan inte använda Nova, finns det någon reservrutin?

När du inte kan använda Nova som till exempel vid eventuella systemfel så gör du tjänstgöringsanmälning och avrapportering som tidigare.

Kan ni göra Nova till en vanlig app istället?

Det är inte aktuellt i nuläget på grund av tekniska och säkerhetsmässiga skäl.

 

Har du fortfarande inte fått svar på din fråga eller problem kan du mejla support.e-nova@polisen.se