JavaScript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Träna inför de fysiska testerna

Vid prövningen hos Rekryteringsmyndigheten kommer din kondition och styrka att mätas. Det görs med hjälp av ergometercykel respektive via ett ISOKAI-test. Simtestet gör du innan prövningen.

Fystest på träningscykel.

Är du frisk, har en god grundkondition samt tränar allsidigt och regelbundet några gånger i veckan bör du klara de fysiska testerna.

Simtestet gör du innan prövningen

Du gör simtestet innan prövningen i valfri simhall där en simlärare eller badvakt intygar att du uppfyller kraven. Du tar sedan med dig intyget till prövningen.

Kom igång och simträna så snart du kan om du är osäker på din simteknik, så att du hinner få simintyget innan prövningen. Du kan be en badvakt eller annan kunnig person om tips om du vill förbättra din simteknik.

Träningstips för ergometercykel

Inför prövningen behöver du vara i allmänt god kondition och ha tränat konditionsträning regelbundet. Spinning är bra träning. Försök ta ut dig och lägg på motstånd. Intervallträning rekommenderas.

Träningstips inför ISOKAI-testet

För att bli stark och funktionell behöver du träna hela kroppen både allsidigt och balanserat. Det är viktigt att träna både fram och baksida av kroppen och den inre bålmuskulaturen.

Inför ISOKAI-lyftet är övningar som marklyft och axellyft bra, gärna i kombination när tekniken sitter. Övningen ska vara explosiv och du ska lägga på mycket vikt och göra få repetitioner. Men innan dess är det viktigt att du successivt bygger upp din träning.

Träna rätt

I handboken finns råd om träning, kost, sömn och även exempel på övningar. Handboken kan användas inför de fysiska testerna och för dig som är eller vill bli polis.

Träna rätt

Till toppen