Sök på polisen.se

Servicedesk håller hela polisens system igång

På polisens Servicedesk är ingen dag den andra lik. Här hanterar ett 50-tal medarbetare de många olika IT-frågor som kan uppstå hos polisen.

Dennis Åhlberg och John Gustafsson på polisens servicedesk. Foto.

Dennis Åhlberg, handläggare och John Gustafsson, Incident Manager på polisens Servicedesk och IT-kundservice. Bild: Louise Hjelmskog

Att systemen fungerar, och att snabb, kunnig hjälp finns nära till hands är idag en förutsättning för att polisen ska kunna lösa sin uppgift.

Första försvarslinjen mot IT-problem

Dennis Åhlberg har arbetat på polisens Servicedesk i drygt ett år. Han och hans team tar emot och löser hundratals ärenden varje dag - allt från enkla teknikfrågor till felanmälningar av viktiga system hanteras. För Dennis, som läst teknik och data på gymnasiet, var det teknikintresset och viljan att utvecklas och bli bättre på IT som fick honom att söka sig till polisens IT-avdelning.

― Jag har trivts väldigt bra sedan första dagen, jag blev positivt överraskad av hur bra kontakt man har med sina chefer och att det är så högt i tak. Det är inga problem att lägga fram idéer och förslag på hur saker kan göras annorlunda.

Utmanande uppgifter och ett meningsfullt arbete

Dennis lyfter också fram sina kollegor som en stor fördel med jobbet, samt bredden i uppgifterna. ”Polisens många olika system gör att man måste vara öppen och nyfiken på olika tekniker, gilla att lösa problem och dela med sig av sina kunskaper.

― Att man dessutom är avgörande för att polisen ska kunna fortsätta lösa sin uppgift gör också att arbetet känns meningsfullt på riktigt, varje dag, säger Dennis.

En Incident Manager håller huvudet kallt när det hettar till

När ett extra högprioriterat ärende kommer in till Servicedesk kan det vidarebefordras till en av Servicedeskens Incident Managers, som står redo att direkt identifiera och avhjälpa problemet. En av dem är John Gustafsson, som arbetat på Servicedesk sedan 2014, först som konsult och sedan som anställd sedan 2015. ”På många sätt överträffade jobbet mina förväntningar.

― Jag hade inte jobbat med telefonsupport tidigare och hade en bild av att det inte var så kul. Nu sex år senare kan jag lugnt påstå att det var fel. Varierande uppgifter, trevliga kollegor och god sammanhållning i teamet gör det lätt att trivas. Poliserna som man hjälper är dessutom väldigt trevliga och uppskattar verkligen det vi gör.

En trygg arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter

Att jobba inom polisen innebär trygga anställningsförhållanden. För den som vill utvecklas finns det dessutom stora möjligheter på Servicedesk, trots att tjänsten inte kräver högskoleutbildning.

― Många mer specialiserade tjänster till polisens IT-avdelning internrekryteras från Servicedesk, eftersom den som jobbat här har en god uppfattning om verksamhetens samtliga system, hur de hänger ihop och används i verkligheten, säger John.

Här jobbar även vissa anställda skiftpass, eftersom Servicedesk har support dygnet runt.

― Min erfarenhet från att ha jobbat skiftpass var till stor hjälp när jag sedan fick rollen som Incident Manager.

Vem kan söka jobb på polisens Servicedesk?

För att jobba på Servicedesk ska du vara riktigt intresserad av IT och ha en relevant gymnasial utbildning, exempelvis inriktad på IT/datorer/nätverk eller likvärdiga meriter. Du ska tycka om att hjälpa människor att lösa problem, gärna ha erfarenhet från att arbeta med service, vara flexibel och gilla att jobba i grupp. Låter det som du, kan det vara en mycket spännande och utvecklande arbetsplats, oavsett om du är precis i början av din karriär eller några år in.