Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Jobba på polisens nationella telefonväxel

Som operatör vid polisens nationella telefonväxel är du allmänhetens första kontakt med polisen genom det nationella telefonnumret 114 14 som delas med polisens kontaktcenter.

Två medarbetare i arbete vid telefonväxeln

Du behöver inte vara polis för att arbeta inom polismyndigheten.

Årets alla dagar dygnet runt finns vi, som arbetar i polisens nationella telefonväxel, tillgängliga för att snabbt, korrekt och professionellt ge service till medborgare och förmedla inkommande samtal till polismyndighetens medarbetare och polisens externa kunder.

Telefonväxeln är placerad i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi har ofta ett högt tempo och våra operatörer hanterar drygt 3,5 miljoner samtal under ett år.

Vi arbetar aktivt för att främja mångfald och en god arbetsmiljö. Hos oss finns en mängd olika språkkompetenser för att kunna ge en högklassig service till allmänheten.

Våra operatörer har ett varierat arbete där de möter medborgare med olika behov av hjälp vilket ställer stora krav på att kunna lyssna, styra samtalet och snabbt kunna identifiera medborgarens behov och samtidigt ge en god service.

Som operatör hos oss måste du vara tydlig, analytisk och kunna hålla många bollar i luften då vi arbetar i ett flertal it-system för att få fram korrekt information.

Sagt om jobbet

Annika, André och Doreen svarar på några frågor om sina jobb.

Annika, André och Doreen - medarbetare i växeln

Hur länge har du arbetat som operatör?

Annika: – Jag har arbetat som operatör i ca 2 ½ år.

Andre: – Jag har jobbat som operatör i snart 6 månader.

Doreen: – Fyra månader.

Vad är roligast med ditt jobb?

Annika: – Alla kollegor och variation i samtalen.

André: – Det roligaste med jobbet är att man får en övergripande bild av polisarbetet och hur myndigheten jobbar tillsammans.

Doreen: – Det roligaste med mitt jobb är jag lär mig nya saker varje dag och att jag får tala med personer från hela Sverige.

Vad skulle du vilja säga till den som funderar på att söka jobb vid polisens nationella telefonväxel?

Annika: – Som operatör får du lära dig otroligt mycket om allt möjligt och mer kommer det att bli i samband med att vi får fler arbetsuppgifter då vi går mot att bli servicecenter 2024.

André: – Man ska söka till polisens nationella växel om man är intresserad att arbeta för en samhällsviktig institution och vill vara med och hjälpa allmänheten.

Doreen: – Om du är en person som gärna hjälper människor, brinner för service och har språkkunskaper utöver svenska och engelska tycker jag att du ska söka. Det är en bra arbetsplats där man kan utvecklas mycket på kort tid. 

Till toppen