Jobba hos oss – ekonomiavdelningen

Vi spelar en viktig och central roll för hela polisens framgång genom att stå för en rad förutsättningar som behövs för att polisen ska kunna nå sin vision om att göra hela Sverige tryggt och säkert.

Hand som håller i 5-kronor

Vi tar fram den långsiktiga planeringen för och uppföljningen av myndighetens verksamhet som helhet.

Vi ansvarar för att myndighetens ekonomiska resurser fördelas och används på ett så effektivt sätt som möjligt.

Vi ansvarar för att polisen har lokaler och utrustning som svarar mot verksamhetens behov, och vi svarar för myndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.

För att kunna möta vårt breda verksamhetsuppdrag har vi på ekonomiavdelningen en enorm bredd i kompetens och roller.

Här finns controllers, fastighetsförvaltare, jurister, fordonstekniker, inköpare, upphandlare, miljösamordnare, lokalvårdssamordnare, redovisningsekonomer och analytiker för att nämna några.

Ekonomiavdelningen består av cirka 400 medarbetare som arbetar på flera orter i landet – flest är vi i Stockholm, Linköping, Göteborg och Malmö.

Är du redo för en större uppgift? Välkommen du också!

Sagt om jobbet

Kvinna som heter Madeleine Garfvé

Madeleine Garfvé jobbar sedan februari 2020 som projektledare på ekonomiavdelningens lokalförsörjningsenhet i Västerås. 

Varför sökte du jobb hos oss?

Det var en tillfällighet! Jag besökte polisstationen då jag råkat ut för ett inbrott och reflekterade då över lokalerna och tänkte på all den säkerhet och de speciella krav polisens lokaler har - och att det vore intressant att jobba med det.

Senare samma dag ser jag av en slump en jobbannons på polisen och kände att det man beskrev om tjänsten verkade minst lika intressant som det jag tidigare under dagen funderat över.

Vad gör du som projektledare?

– Jag driver tre projekt med nybyggnation av polishus i Örebro, Västerås och Enköping. Min uppgift är att föra fram polisens behov från en första verksamhetsbeskrivning till en inflyttning.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är att få sätta sig in i en mycket intressant och varierande verksamhet som har mycket specifika behov som också lokalerna behöver stödja. På vägen får jag lära mig massor och träffa många kompetenta, engagerade och trevliga kollegor!

Richard

Richard arbetet inom fordonsservice på ekonomiavdelningen i Stockholm.

Richard arbetar sedan februari i år som gruppchef inom fordonsservice (på ekonomiavdelningen) i Stockholm.

Han är utbildad gruppchef i Försvarsmakten med inriktning på  fordon/transport och har senast jobbat som verkstadschef.

Varför sökte du jobb hos oss?

– Det kanske låter klyschigt, men jag tycker om att göra skillnad. Det jobb vi utför på fordonsservice gör att våra kollegor längst ut på linjen kan påverka utfallet i allvarliga situationer.

Vad gör du som gruppchef?

– Jag leder min personal i att hantera allt från enklare vardagliga saker såsom hjulskiften upp till omhändertagande av fordon efter olyckor.

Poliserna ute på gatan vår kund och de är beroende av sina fordon och vi måste självklart hålla samma höga service mot dom som en civil verkstad har mot sina kunder.

Jag ser över inkomna akuta ärenden från natten eftersom fordonen rullar dygnet runt. Jag kör utsättning/morgonmöte med personalen för att gå igenom dagens plan. Det är mycket planering och uppföljning så att fordonsflottan fungerar.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag får oerhört mycket positiv feedback från poliserna över det jobb vi gör och jag känner dagligen hur vårt jobb verkligen gör skillnad!

Bilden föreställer Yasmina.

"Mitt arbete handlar om att hjälpa till att styra verksamheten så att resurser används så effektivt som möjligt", säger Yasmina.

Yasmina är utbildad civilekonom och började 2018 som finansiell controller på ekonomiavdelningen.

Varför sökte du jobbet?

– Jag fick upp ögonen för polismyndigheten via en tidigare kollega. För mig känns det givande att jobba på en arbetsplats som har ett så samhällsviktigt uppdrag som polisen har.

Vad gör du som finansiell controller?

– I grunden handlar mitt arbete om att hjälpa till att styra verksamheten så att resurser används så effektivt som möjligt. I min vardag arbetar jag främst med budget, prognos och ekonomiska analyser. Arbetet sker i nära samarbete med budgetansvariga chefer och andra medarbetare. 

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Mötet med alla fantastiska kollegor och chefer! Jag upplever att det finns ett öppet klimat, där folk gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Jag tycker även att det är roligt att vara med i projekt och påverka det utvecklingsarbete som sker.