Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

5 - Digitalisering av it-supporten

Examensarbetet utförs på Polisens it-avdelning, inom enheten it-kundservice.

Enheten ansvarar för att alltid vara tillgänglig, dygnet runt för att ge it-support (dator, radio, telefoni samt alla Polisens system) till Polisens kärnverksamhet.
Inom enheten it-kundservice finns följande ansvarsområden vilka alla troligen kommer att innefattas av uppdraget.

  • Första linjens support via telefon
  • Incidenthantering inom Polisens it-miljö
  • Behörighetshantering för samtliga behörigheter inom myndigheten
  • Specialistkunskap inom Polisens kärnsystem
  • Producera e-learning utbildningar för it-systemen
  • Besluta i beställningar gällande it-utrustning

Nuvarande arbetssätt kräver ofta ett telefonsamtal eller mejl för att lägga ett ärende. Webbverktyg finns men är omfattande och krångliga och därför används dessa i liten skala.

Examensarbetet kan bestå i någon eller flera av frågeställningarna:

  • Att införa digitaliserad ärendehantering inom hela enheten it-kundservice på Polismyndigheten.
  • Analys av nuvarande ärendeflöde och identifiera lämpliga kandidater för pilotdrift
  • Utvärdera lämpliga lösningar för digitalisering som t.ex.:
    - Interna e-tjänster
    - Mobila appar
    - Webbgränssnitt för anmälansupptagning
    - Chatt
    - AI
    - E-handel
  • Löpande dialog med it-produktägare inom it-avdelningen för att utvärdera lämpliga leverantörer och produkter.
  • Eftersom detta uppdrag är enhetsövergripande kommer exjobbaren att rapportera till enhetschef, som ingår i it-ledningsgrupp. Deluppdrag kan komma att delegeras till närmsta sektionschef eller gruppchef under begränsad period.
Till toppen