JavaScript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Arkivarie till Rättsavdelning Öst (C19042/2018)

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Södermanlands län

Utlyst

13 april 2018

Ansök senast

11 maj 2018

Referensnummer

C19042/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal gemensamma avdelningar och ett kansli. 

Polisregion Öst består av polisområdena Södermanland, Östergötland och Jönköping. 
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling. 
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten. 

Rättsenheten i region Öst består av tre förvaltningsrättsgrupper, en rättstillämpningsgrupp och en informationsförvaltningsgrupp i vilken ingår registratur- och arkivfunktioner. 

Nu söker vi en arkivhandläggare till informationsförvaltningsgruppen med placering i Eskilstuna. Tjänsten är ett vikariat på 12 månader. 

Arbetsbeskrivning

Arbetet som arkivhandläggare innebär att förvalta Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare samt kollegor inom arkivområdet.

Arbetsuppgifterna består av:
• ordna och förteckna
• in- och utsortering av handlingar
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• viss rådgivning till handläggare och administratörer i arkivfrågor
• viss sekretessprövning samt utlämnande av allmänna handlingar
• ansvara för och utföra föreskriven gallring

Kvalifikationer

 

 

Vi söker dig som har:
• erfarenhet av att arbeta som arkivhandläggare eller motsvarande inom offentlig sektor
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• körkort med lägst B-behörighet

Det är meriterande om du har:
• kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
• goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen

 

Personliga egenskaper: Vi söker dig som är analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.

Erfarenhet krävs.

Kontaktpersoner

David Videfrost, tf. gruppchef Informationsförvaltning Öst, 076-134 86 70

Fackliga företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST,tfn 010-567 70 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform:
• ett vikariat på 12 månader

Arbetsort: Eskilstuna
Arbetstid: Dagtid, Flextid
Tillträde: enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare, Carla Vidén, 072 5129206.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

 

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

 

 

 

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen