Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polismyndigheten söker handläggare till Underrättelseenheten, placering Göteborg

Organisation

Polisregion Väst

Län

Utlyst

13 augusti 2018

Ansök senast

31 augusti 2018

Referensnummer

A373.562/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna och rikspolisstyrelsen är en enrådsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 består den nya polismyndigheten av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Den regionala underrättelseenheten bedriver strategisk, taktisk och operativ underrättelseverksamhet. Man bearbetar, registrerar och fördelar inkommen information samt tar fram operativa och strategiska analyser. Enheten ansvarar för regionens informatörsverksamhet och leder underrättelseinsatser vid bekämpning av organiserad brottslighet på regions- och polisområdesnivå. Verksamheten bedrivs i hela regionen. Medarbetare är placerade i Borås, Göteborg, Halmstad, Skövde, Trollhättan och i alla lokalpolisområden. Vid utgången av 2019 ska enheten ha cirka 156 anställda.

Arbetsbeskrivning

Anställningen avser handläggare med ett särskilt ansvar för administrationen kring dataskyddsfrågor med placering vid enhetens desk i Göteborg. Medarbetare på desken arbetar tillsammans i inkommande ärenden och utgör ett nav för underrättelseverksamheten.

Primärt ansvarar du i denna roll för all administration kring enhetens arbete med dataskyddsfrågor och personuppgiftsbehandling. Arbetsuppgifterna innefattar i huvudsak behörighetsadministration, framställande av beslutsunderlag, diarieföring, arkivering och liknande administrativa sysslor.

Den sekundära arbetsuppgiften är att stötta i det ordinarie deskarbetet genom att ta emot inkommande underrättelseinformation till regionen för att sedan bereda, registrera och delge informationen vidare. I rollen förväntas du bearbeta informationen och den huvudsakliga bearbetningen sker i särskilda datasystem.

Kvalifikationer

  • Eftergymnasial utbildning inom ett för arbetsuppgiften relevant område. Alternativt har du genom ditt arbetsliv tillskansat dig kunskap och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt en eftergymnasial utbildning
  • Några års erfarenhet av administrativt arbete
  • Vana av att hantera och bereda större informationsmängder
  • Goda IT-kunskaper
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Meriterande

  • Erfarenhet av arbete med personuppgiftsbehandling, PUL, Dataskyddsförordningen och liknande lagstiftning
  • Erfarenhet av underrättelseverksamhet
  • Arbetslivserfarenhet från offentlig sektor
  • Erfarenhet av arkivarbete

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och vi söker dig som:

  • Tar ansvar, är strukturerad och kan arbeta självständigt
  • Tycker om att följa rutiner och att stundtals hantera monotona arbetsuppgifter
  • Är serviceinriktad, flexibel och har en mycket god samarbetsförmåga
  • Har intresse för underrättelsearbete
  • Har hög integritet och kan hantera skyddsvärd information
  • Har en god prioriteringsförmåga och fallenhet för problemlösning

Kontaktpersoner

  • Information om uppdraget: Marianne Saether, sektionschef, Claes Mellander, sektionschef
  • Information om rekryteringsprocessen: Fanny Bredberg, HR-konsult

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Fackliga företrädare

Arbetstagarorganisationer: SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet region Väst och SACO-S

Samtliga nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsformen är tillsvidare. 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas (gäller ej redan tillsvidareanställda inom Polismyndigheten).

Vi tillämpar flextid och arbetet sker på dagtid.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning.

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

 

Hur du ansöker

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 31/8- 2018 till jobb.vast@polisen.se. Ange diarienummer A373.562/2018 i ärendemeningen och märk ansökan med diarienummer och sökt funktion. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig HR-konsult.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen