Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Jurister Rättstillämpning vid Rättsavdelning Stockholm

Polismyndigheten söker Jurister Rättstillämpning vid Rättsavdelning med placering i Stockholm

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

03 augusti 2018

Ansök senast

24 augusti 2018

Referensnummer

C21062/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten. Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 700 medarbetare på flera orter i landet.

Rättstillämpnings huvudsakliga verksamhetsområde är ett juridiskt konsultativt stöd till både kärn- och stödverksamheten. Internt försörjer juristerna polisregionen med juridisk kompetens. Juristerna är vidare beslutsfattare i förvaltningsrättsliga ärenden och andra myndighetsärenden.

Arbetsbeskrivning

Du kommer arbeta självständigt med sekretessprövningar, skadestånds- och ersättningsärenden, juridisk rådgivning, rättsutredningar, remisshantering, yttranden till JO, JK, DI eller SIN. Du kommer också att hålla utbildningar och vid behov besvara klagomålsbrev. Ibland ombeds vi delta i projektgrupper eller biträda med juridisk kompetens i poliskommenderingars staber. Vi ger juridisk rådgivning i förvaltningsärenden och handlägger överklaganden till förvaltningsdomstolarna, varvid muntlig förhandling kan ingå.

Kvalifikationer

 

Vi söker dig som har:

  • juristexamen
  • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

 

MERITERANDE

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av juridiskt arbete inom en myndighet
  • fullgjord tingstjänstgöring
  • annat juridiskt arbete
  • god kunskap i sekretesslagstiftning
  • god kunskap om personuppgiftshantering.

 

PERSONLIGA EGENSKAPER

Vi söker dig som är analytisk, noggrann och resultatinriktad. Då arbetat innebär kontakter internt och externt är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och serviceinriktad. Du är tydlig i ditt budskap och har en god pedagogisk och kommunikativ förmåga.

Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Välkommen att kontakta: Sektionschef Peter Granquist, tfn 010- 563 75 62.

Fackliga företrädare

Kent Svärd SACO, tfn 0722-212 750; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010 563 87 10; Johan Gertz., Fackförbundet ST, tfn 010 5677092; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställningen

  • Arbetsort: förlagda i Stockholmsområdet - på Kungsholmen, i Sollentuna, Västberga och Flemingsberg. Var du kommer att arbeta beror på vilken grupp du placeras i.
  • Anställningsform: Rekryteringen avser tillsvidareanställningar och tidsbegränsade anställningar. Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
  • Omfattning: Heltid
  • Arbetstid: Dagtid, Flextid
  • Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap

 

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet, säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

 

Ansökan:
Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen.

Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult Carla Vidén, 072 512 92 06.

 

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

 

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen