Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Jurister till Rättsavdelningen/Rättsenheten i Region Väst, Göteborg.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Västra götalands län

Utlyst

09 augusti 2018

Ansök senast

23 augusti 2018

Referensnummer

C21140/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningen har ca 700 anställda. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvaltning samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli.

Den regionalt placerade Rättsenheten i Väst har ca 120 anställda och är indelad i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.

Vi söker nu dig som vill arbeta som jurist i rättstillämpningsgrupperna i Region Väst med placering i Göteborg.

 

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsområdet rättstillämpning är mycket varierande och de två grupperna ansvarar bland annat för att ge rättsligt stöd till den operativa kärnverksamheten i regionen genom exempelvis rättsutredningar, utbildningar, rådgivning och stabsarbete. Juristerna beslutar vidare i förvaltningsrättsliga ärenden, skadeståndsärenden och fattar myndighetsbeslut vid begäran om att få ut allmän handling.

Som jurist vid rättstillämpning vid Rättsenhet Väst ska du; - Bidra till att utveckla det juridiska stödet till regionen - Företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Resor i arbetet förekommer.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
- Juristexamen
- Minst ett års erfarenhet av att arbeta med självständigt juridiskt arbete.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Meriterande
Det är meriterande om du har:
- Fullgjort notarietjänstgöring
- Har erfarenhet av juridiskt arbete antingen inom Polismyndigheten eller vid annan statlig myndighet, där erfarenheten inte är äldre än 1 år
- Erfarenhet av att hålla utbildningar

Personliga egenskaper
Arbetet ställer krav på juridisk skicklighet med ett noggrant och strukturerat arbetssätt. Vi ser att du har en god förmåga att samarbeta samt att du inte räds att fatta beslut.

Vi ser också att du innehar en flexibilitet att med kort varsel byta arbetsuppgifter/ arbetsområde och har förmåga att växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet. Arbetet kräver att du trivs med att arbeta i ett högt tempo.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och färdigheter.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget: Carolina Sundelin; 010-56 53547 eller Jenny Silfverberg; 010-56 53127.

Information om rekryteringsprocessen: Wenche Lundgren, HR-konsult. Nås via mail: wenche.lundgren@polisen.se.

Fackliga företrädare

Arbetstagarorganisationer: SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet och SACO-S.
Samtliga nås via polisens växel; 114 14.

Övrig information

Mer om anställningen
Anställningsform: Två tillsvidareanställningar
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid tillämpas

Övrigt
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och vill skapa en arbetsplats där skiftande erfarenheter och bakgrund tas tillvara.

Vi eftersträvar även en jämn könsfördelning.

Ansökan
Vid din ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast torsdag 23/8-18. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Wenche Lundgren.

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen