Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Operatörer till Regionledningscentralen i Uppsala

Är du empatisk, bra på att kommunicera och kan hantera många saker samtidigt? Vill du arbeta som operatör på polisen i ett varierande arbete där du får bidra till att lösa och förhindra brott- och därigenom öka tryggheten i samhället?

Organisation

Polisregion Mitt

Län

Uppsala län

Utlyst

06 december 2018

Ansök senast

19 december 2018

Referensnummer

C23622/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är indelad i 7 regioner och ett antal nationella avdelningar. Region Mitt har ca 2000 anställda, och består av Uppsala, Gävleborgs samt Västmanlands län.

Regionledningscentral (RLC) i region Mitt ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen. På RLC tjänstgör dygnet runt tjugotalet RLC-operatörer och befäl, som tillsammans bedömer och prioriterar inkommande telefonsamtal och radioanrop, samt leder och planerar större händelser inom regionen med hjälp av olika digitala verktyg.

Nu söker vi flera nya operatörer som drivs av att göra skillnad och vill utvecklas och lära sig nya saker samtidigt som man får en god förståelse för Polisens arbete i regionen som en utmanande och rolig del av arbetet. RLC i region Mitt är placerad i Uppsala i alldeles nya lokaler som special anpassats efter vår verksamhet.

Arbetsbeskrivning

Operatörernas huvuduppdrag är att, under ledning av arbetsledare, svara på inkommande telefonsamtal och radioanrop, bedöma och registrera informationen samt prioritera och beordra polisresurser till olika uppdrag. I ansvaret ingår att upprätthålla hög tillgänglighet, ge medborgarna god service och bra bemötande. RLC ska säkerställa att polisen snabbt kan svara och agera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar hjälp av polis.

Du kommer befinna dig i hjärtat av verksamheten, med tillgång till våra IT-system och leder med stöd av arbetsledare den händelsestyrda verksamheten utifrån en tydlig inriktning så att polisen kan vidta rätt åtgärder för att klara upp fler brott.

Som operatör upprätthåller du en överblick av alla yttre resurser, kommunicerar med dessa via radio samt bevakar att patrull som beordrats att utföra ett uppdrag kan avsluta detta på ett säkert sätt.

Arbetet innebär samverkan med andra myndigheter och organisationer/samarbetspartners som SOS Alarm, Länsstyrelsen, Räddningstjänsten samt ambulansverksamheten i regionen.

Operatören arbetar i team med löpande ärenden och insatser. Arbetet bedrivs i skift enligt rullande schema. Du kommer arbeta planerade dag-, kvälls- och nattpass året om, vardag som helg.

Kvalifikationer

Kvalifikationer (skallkrav):

  • B-körkort
  • Svenskt medborgarskap
  • Godkänd gymnasieutbildning eller motsvarande
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet
  • Mycket goda förmåga att kommunicera på svenska i både i tal och skrift
  • God förmåga att kommunicera i tal och skrift på engelska
  • Goda kunskaper om Office-paketet (Word och excel)
  • God vana från arbetet av att använda komplexare IT-system

Det är även meriterande om du har:

  • Arbetat som operatör larm-/ledningscentral eller liknande
  • Tidigare erfarenhet från blåljusverksamhet, t ex räddningstjänst
  • Tidigare erfarenhet från serviceyrke med högt tempo
  • Erfarenhet av att professionellt bemöta och kommunicera med personer i utsatta situationer
  • God kommunikationsförmåga på språk, utöver svenska och engelska
  • Vana vid arbete på kvällar/helger
  • Operatörsutbildning enligt FAP 140-1 och/eller kunskap i Storm MA, Cortex, KC-Karta

Personliga egenskaper: 

  • Förmåga att klara av att prioritera samt arbeta systematiskt och metodiskt med flera arbetsmoment samtidigt under hög arbetsbelastning och tidspress
  • Ha god empatisk förmåga samt ha förmåga att kommunicera med och skapa förtroende hos medborgare i utsatta situationer
  • Förmåga att sätta in en enskild händelse i ett helhetsperspektiv
  • Kunna ta direktiv av arbetsledare och förmedla dessa tydligt till yttre resurser
  • Ha förmåga att arbeta självständigt samtidigt som du prestigelöst samverkar med andra operatörer, arbetsledare, men även övriga funktioner inom polisen samt med externa aktörer och samarbetspartners
  • Vara problemlösande, flexibel och noggrann
  • Ha god förmåga kunna ta till sig ny information, kunskap samt utbildning inom IT-system, arbetssätt och regelverk
  • Förmåga att verka i enlighet med Polisens värdegrund och medarbetarpolicy
  • Besitta god personlig integritet och ha en hög sekretessmedvetenhet

Du behöver även regelbundet kunna arbeta skift under kvällar, helger eller andra obekväma arbetstider samt kunna genomföra en operatörsutbildning, med examination under din provtjänstgöring med start under våren 2019.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering. Innan kandidaterna väljs ut kommer slutkandidaterna få genomföra arbetsrelaterade tester.

Anställningen inleds med en 4 månaders obligatorisk heltidsutbildning där du får lära dig hantera alla våra IT-system och hur vi arbetar.

Kontaktpersoner

Patrik Skörvald, Sektionschef RLC, 010-567 60 57

Katharina Häll, Gruppchef 010-567 75 07
 
Johan Sohlberg, Gruppchef 070-234 67 55

Fackliga företrädare

Anna Ramsten, Polisförbundet 010-567 70 54

Therese Croner, ST inom Polisen 072-702 90 70
 
SEKO Polisen 114 14
 
Saco-S 114 14

Övrig information

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap. 

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig rekryterare Lilian Westin på 072-242 62 27. 

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. 

Varmt välkommen med din ansökan! 

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen