Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Business analyst till gruppen för passagerarinformationsanalys

Polismyndigheten söker: Business analyst till gruppen för passagerarinformationsanalys vid Gränspolissektionen, Nationella operativa avdelningen, ref.nr.90/18.

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

11 juli 2018

Ansök senast

25 juli 2018

Referensnummer

90/18

Arbetsplatsbeskrivning

Den nationella avdelningen (NOA) har ett processansvar för myndighetens brottsbekämpande verksamhet samt funktionsansvar för viss verksamhet. Den nationella avdelningen ansvarar även bl.a. för den myndighetsgemensamma särskilda satsningen mot grov organiserad brottslighet, samt är både nationell och internationellt kontaktpunkt mot andra brottsbekämpande myndigheter och organisationer. Den nationella operativa avdelningen leder och styr utvecklingsarbetet av polisiära metoder och utrustning. I detta ingår att säkerställa att uppföljning, nyttoberäkning samt kostnads- och nyttoanalyser sker på ett enhetligt sätt.

Nationella Operativa Avdelningen (Noa) har ca 1200 anställda. Avdelningen består av 15 enheter samt ett kansli som lyder direkt under avdelningschefen.

Gränspolissektionen
Gränspolissektionen har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns gränskontroll- och gemensamma återvändandeoperationer. Här finns den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur, förvaltningen av gränsfonden och polisens ambassadsamordning. Sektionen ger stöd till gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument. Slutligen ansvarar sektionen för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken.

Polisen utvecklar nu sin förmåga att hantera passageraruppgifter enligt Lag (2006:444) om passagerarregister samt förbereder sig för ett genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/681av den 27 april 2016 om användning av passageraruppgiftssamlingar (PNR-direktivet, Passenger Name Record ). Vid Gränspolissektionen förbereds för inrättandet av en ny organisation för passagerarinformation-enheten för passagerarinformation.

Den nya verksamheten har till övergripande uppgift att elektroniskt samla in och analysera PNR-uppgifter från lufttrafikföretag, bevara och i övrigt behandla uppgifterna och överföra PNR-information till behöriga svenska myndigheter, länder och Europol i syfte att bekämpa terroristbrottslighet eller allvarligt brottslighet. Verksamheten ansvarar också för utbytet av PNR-information inom EU och ska fungera som en nod vid vilken massan av PNR-uppgifter som lufttrafikföretagen överför tas emot, lagras och analyseras översiktligt.
Verksamheten ska successivt utvecklas till en 24/7 verksamhet.

 

Arbetsbeskrivning

Typiska arbetsuppgifter för en business analyst på verksamhetssidan är att hjälpa till och driva verksamhetsutveckling med focus på processer och systemstöd, uppföljning, statistik/mätvärden.
Även, omvärldbevakning med fokus på tekniska lösningar, vad som kommer framöver, långsiktiga behov och hur dessa kan tillgodoses i verksamheten och vilka integrationer mot befintliga it-stöd som behövs, hur dessa bör göras, vad ger störst verksamhetsnytta/utfall, samt ta ställning till om det krävs nya system för att uppfylla verksamhetens behov.

Vara väl införstådd i verksamhetens behov och ta fram och driva igenom krav på befintliga och nya system både internt och externt (myndigheter/branschorganisationer/företag).

Arbetet innebär även att leda IT- kravarbete och verksamhetsutveckling.

Kontakt med externa leverantörer och samverkan med andra länder sker kontinuerligt och mycket utförs på både svenska och engelska, i tal och skrift.

Tjänsten innefattar viss resande, både nationellt och internationellt

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

- Akademisk utbildning exempelvis civilingenjör, IT eller motsvarande adekvat utbildning
- Kunskap, erfarenhet av arbete med UML, XML (utifrån kommande standarder), samt ITIL (förvaltning och livscykelhantering).
- Goda kunskaper om, och certifierad i API och PNR
- Erfarenhet av verksamhetsutveckling
- Erfarenhet/-och vana att leda workshops/utbildning och hålla presentationer.

Meriterande
Det är meriterande om du har:

- Utbildning/ erfarenhet av ledarskap
- Mycket god erfarenhet av utveckling av it-system (10+ år)
- Erfarenhet av att etablera och vidmakthålla arbetskontakter
- Erfarenhet av att arbeta med IATA ramverk
- God kunskap om de system som enheten för passagerarinformation (PIU) använder samt vilka lagar och förordningar som styr
- Stor vana och erfarenhet att kommunicera på engelska

Personliga egenskaper

Verksamheten är ännu under uppbyggnad och vi/du behöver vara drivande så vi ser gärna att du är nyfiken, lyhörd och flexibel inför nya eller ändrade arbetsuppgifter.
Arbetet ställer krav på ett långsiktigt och grundligt engagemang samt en beredskap för toppar av intensivt arbete.
Du bör trivas med att arbeta i grupp och ha lätt för att etablera och vidmakthålla kontakter då arbetet präglas av olika former av samarbeten både internt och extern.

Vi söker dig som är/har:

- Strukturerad och noggrann
- Analytisk
- God samarbetsförmåga
- Engagerad och flexibel

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

 

Kontaktpersoner

Vill du veta mer välkommen att kontakta Christoffer Engberg, 072-223 45 69

Fackliga företrädare

Kent Svärd, Saco, tfn 010-56 34 211;
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10. Johan Gertz 010-5677092, Fackförbundet ST. Fiasel Jafri, SEKO Polisen, 070-649 64 90. 



Övrig information

Anställningen:

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid.
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 25 juli 2018. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.noa@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med Ref.nr 90/18 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till:

Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Carl Runfors 010-5636 430

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.

De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

 

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen