Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polismyndigheten söker Operatörer till regionledningscentralen (RLC) i Örebro

Välkommen till oss på RLC! Vi söker nu ytterligare operatörer till regionledningscentralen i Örebro.

Organisation

Polisregion Bergslagen

Län

Örebro län

Utlyst

04 juli 2018

Ansök senast

10 augusti 2018

Referensnummer

C20672/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Välkommen till oss på RLC! 

Vi söker nu ytterligare operatörer till regionledningscentralen i Örebro. 


Tillsammans med dina kollegor i teamet, arbetar du med polismyndighetens
viktigaste uppdrag; att skapa trygghet för medborgarna och förtroende för
Polisen i samverkan med lokalsamhället. Som RLC-operatör har du möjlighet att
skapa trygghet för medborgarna och göra skillnad i samhället. 

Polisregion Bergslagen omfattar Dalarnas, Värmlands och Örebro län med Örebro
som huvudort. I regionen arbetar ca 1900 medarbetare. Regionen består av tre
polisområden med elva lokalpolisområden, tre regionala enheter samt ett kansli
som lyder direkt under regionpolischefen. Vid regionen värnar vi om en god
personalpolitik och arbetsmiljö vilket utgör viktiga grunder för vår
polisverksamhet. Effektivitet, engagemang och tillgänglighet är den värdegrund
vi utgår ifrån i allt arbete, liksom strävan efter mångfald och likabehandling
inom alla områden. 

Vi erbjuder dig varierande arbetsuppgifter och arbetstempo, trygghet genom
statlig anställning, och framför allt erbjuder vi en spännande arbetsplats. Som
operatör på RLC får du möjlighet att utvecklas inom flera områden. För att
stödja Polisens kärnverksamhet kan arbete under vissa perioder förläggas vid
till exempel utredningsgrupp eller gränspolis. På så sätt får du som
RLC-operatör en bredare kompetens och flera möjligheter till utveckling och
karriärmöjligheter. 



Arbetsbeskrivning

Huvudsakliga arbetsuppgifter: 


RLC-operatörens huvuduppdrag är att under ledning av arbetsledare/befäl ta emot inkommande samtal till RLC. I ansvaret ingår att upprätthålla hög tillgänglighet, ge medborgarna ett bra bemötande samt säkerställa att polisen snabbt kan respondera på ärenden där medborgarna behöver omedelbar eller skyndsam hjälp av polis. 

Du bedömer och registrerar information. Du prioriterar och beordrar polisresurser till olika uppdrag enligt en nationellt fastställd prioriteringsordning. Du upprätthåller överblick av alla yttre resurser, kommunicerar med de yttre resurserna via radio samt bevakar att patrull som beordrats att utföra ett uppdrag kan avsluta detta på ett säkert sätt. Du samverkar med andra myndigheter och organisationer, samarbetspartners som SOS Alarm, Länsstyrelserna, Räddningstjänsterna och ambulansverksamheten i regionen. Som RLC-operatören arbetar du i team med löpande ärenden och insatser. 

Kvalifikationer

Utbildning och kunskap 

 

  •  Du har slutförd gymnasieutbildning eller utbildning/erfarenhet som bedöms

likvärdig 

  • Du har minst två års arbetslivserfarenhet 

 

  • Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska samt har

hörförståelse 

  • Du har god kunskap i, och är en van användare av MS Office-paketet 

 

  • Du har god kunskap om vanligt förekommande datasystem/program 

 

 

Personliga egenskaper 

Som RLC-operatör behöver du ha en empatisk förmåga samt ha förmåga att hantera
hög arbetsbelastning, ha god datavana, vara noggrann och flexibel. Ytterligare
personliga egenskaper som är nödvändiga är att: 


  • Du har en uttalad simultankapacitet och kan utföra flera arbetsmoment

samtidigt utan att uppleva stress 

  • Du har förmåga att skapa kontakt, bemöta och under tidspress inhämta

information från medborgare som befinner sig i utsatta situationer 

  • Du har en utvecklad prioriteringsförmåga och klara av att arbeta systematiskt

och metodiskt under hög arbetsbelastning 

  • Du har förmåga att med stöd av arbetsledare/befäl leda operativ verksamhet och

ge yttre resurser tydliga direktiv 

  • Du har förmåga att sätta in en enskild händelse i ett helhetsperspektiv 

 

  • Du har förmåga och erfarenhet av att arbeta självständigt 

 

  • Du en väl utvecklad samarbetsförmåga och erfarenhet av samarbete med nära

kollegor och närmaste arbetsledare 

  • Du har förmåga att prestigelöst samverka med andra funktioner internt och med

externa aktörer och samarbetspartners 

  • Du har förmåga att med lätthet och snabbhet arbeta i olika typer

datasystem/program 

  • Du har förmåga att verka i enlighet med Polisens värdegrund och

medarbetarpolicy 


Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. 



MERITERANDE 

  • Du har operatörsutbildning enligt FAP 140-1 och/eller kunskap i Storm

MA/Cortex/Karta 

  • Du har arbetat i larmcentral eller motsvarande 

 

  • Du har arbetat i servicerelaterat yrke 

 

  • Du kan prata annat/andra språk utöver svenska och engelska 




Kontaktpersoner

Maria Hård, Gruppchef, 070-3213838, nås from 23 juli

Fackliga företrädare

SACO, Polisförbundet, ST, SEKO, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information

INFORMATIONSTRÄFF 
Välkommen till informationsträff om arbetet som RLC-operatör. Informationen
hålls i Polishuset i Örebro, tisdagen den 7 augusti 2018, klockan 18. Samling
vid receptionen. 


ÖVRIG INFORMATION: 
Intervjuer planeras till vecka 35 och 36. Tester vid urvalsförfarandet kan förekomma. 

Anställningen börjar med en utbildning under 15 veckor som avslutas med en
certifiering. En utbildningsperiod startar v 46, 2018 och ytterligare en
utbildningsperiod startar under våren 2019. 

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex
månader 

Arbetsort: Örebro 

Arbetstid: tre-skift, periodplanerad. Arbetet bedrivs i skift på alla tider av
dygnet under årets alla veckor. 

Tillträde: Enligt överenskommelse 


Ansökan: 
Sista ansökningsdag är 10 augusti 2018. 
Bifoga kopia på gymnasiebetyg i din ansökan. 

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra
rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan
enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas
och sparas enligt GDPR. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din
ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 

Har du skyddad identitet eller annan information som du själv bedömer som
olämplig att lämna ut, ta kontakt med rekryterande chef Maria Hård, mobil
070-3213838 som nås from 23 juli. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet.
Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma
att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt
medborgarskap. 


Polismyndigheten: 

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi
erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och
personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag
- att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår
verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet.
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en
förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i
samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och
skapar förtroende för polisen. Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
www.polisen.se 

Vi ser fram emot din ansökan! 


Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och
rekryteringstjänster. 





Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen