Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Teknikspecialist inom klienthantering, SCCM till sektionen digital arbetsplats

Vi bygger inga virtuella världar eller pokerbord – det vi utvecklar är avgörande för att brott ska klaras upp, att brottsligheten ska minska och för att alla i Sverige ska känna sig trygga.

Organisation

IT-avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

04 juli 2018

Ansök senast

30 augusti 2018

Referensnummer

C20704/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Som anställd på Polisens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden.

Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.

Polisens IT-avdelning har cirka 750 medarbetare och ansvarar för all it som används av myndighetens cirka 30 000 medarbetare.

Inom sektionen för digital arbetsplats och klientgruppen hanterar vi sådant som hör till polisernas IT-arbetsplats. Uppdraget består av att hantera allt från upphandling och certifiering av hårdvara, central hantering av klientplattformar och telefoner samt flertalet kontorsapplikationer och polisens utskriftsförmåga. Vi arbetar med att förvalta och utveckla tekniken för det långsiktiga, men behöver ibland tänka snabbt och svara upp mot plötsliga behov då verksamheten styrs av händelser i samhället. Alla polisens anställda är brukare av våra tjänster vilket ställer höga krav på oss att leverara med hög tillgänglighet och god kvalitet.

Arbetsbeskrivning

Till sektionen för digital arbetsplats och klientgruppen behöver vi nu förstärka teamet med en erfaren teknikspecialist inom klienthantering. Vi är inne i en intensiv fas där vi förnyar och rullar ut vår klientplattform med det senaste operativsystemet. Teamet hanterar både drift av befintlig miljö samt utvecklar den mot verksamhetens behov och ser tillsammans med it-säkerhetsgruppen till att den är säker. Vi strävar efter att ha en modern klientmiljö och deltar i fler Technology Adoption Programs som en av våra leverantörer tillhandahåller.

I arbetet kommer du ofta i kontakt med verksamheten och tekniker i hela landet för att stötta med expertis vid svårare felsökning samt för att utbilda i de förändringar vi genomför. Du kommer även kontinuerligt att uppdatera felsökningsstrategier och tekniker för att lösa problem kopplat till klientinfrastruktur. Du kommer vara en rådgivande resurs för de interna och externa uppdrag som har beröringspunkter till polisens klientinfrastruktur. Arbetsuppgifterna innebär också att medverka och kunna föreslå en framtida IT-arkitektur inom området.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Relevant högskole- eller eftergymnasial utbildning
  • Specialistkunskaper inom klientinfrastruktur, policyhantering samt PC-hantering i verktyget SCCM eller liknande
  • Specialistkunskaper inom Microsoft klientoperativsystem t.ex. Windows 7 eller senare
  • Breda kunskaper inom områden och produkter som t.ex. MBAM, Bitlocker, Applocker, VPN/DirectAccess, Citrix, EMET, Microsoft Endpoint Protection, Windows Defender, Cirrato (Follow Me Printing), Office, Internet Explorer, Chrome, Device Guard, IPSec, NAP
  • Bred teknisk kompetens inom serverhantering och Windows Server
  • Omfattande kunskap om hårdvara och mjukvara inom PC och tillhörande kringutrustning
  • Specialistkunskaper vad gäller felsökning av klientinfrastruktur samt diagnostisk mjukvara för ändamålet
  • Erfarenhet av hantering av kringutrustning och PC-hantering från stora organisationer
  • Erfarenhet av imagehantering, paketering och distribution i stora organisationer
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift

Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av:

  • Erfarenhet av att jobba i en statlig verksamhet
  • Kännedom kring drivrutiner, firmware och dess uppbyggnad
  • Hantering av mobila enheter med MDM/EMM
  • Hantering av klienter med andra OS än Windows t.ex. macOS och/eller Linux

Personliga egenskaper
Det är framförallt viktigt att du har en god initiativförmåga och eget driv, parallellt med att kunna vara tekniskt skicklig. Vi tror även att du har förmåga att kunna lyfta blicken och se helheten, samt att du är engagerad, prestigelös och har goda kommunikativa egenskaper.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer? Välkommen att kontakta gruppchef, Malin Sjödin, tfn 070-6261869

Övrig information

Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 21; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen