JavaScript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Arkivarier till Informationsförvaltning 1 vid Rättsavdelningen Nord

Polismyndigheten söker Akivarier till Sunsdvall och Luleå.

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Jämtlands län, Norrbottens län, Västerbottens län, Västernorrland län

Utlyst

04 maj 2018

Ansök senast

25 maj 2018

Referensnummer

A230.304/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. Avdelningen är organiserad i tre processenheter (rättsligt styrning och stöd, förvaltningsrätt och informationsförvaltning) samt sju regionala rättsenheter och ett kansli.

Vid rättsenhet Nord arbetar för närvarande sammanlagt sex grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Vi söker två arkivarier som vill arbeta för gruppen Informationsförvaltning. Det geografiska ansvarsområdet omfattar de fyra nordligaste länen. Placering kommer att vara Sundsvall respektive Luleå och resor krävs för att träffa en del av gruppens medarbetare.

Arbetsbeskrivning

Som arkivarie kommer du att upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning). Du gör gallringsredovisningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden. Du kommer även ge råd till regionens olika verksamheter i frågor om diarieföring och ärendehantering.

Dessutom arbetsuppgifter som kan ingå:

  • in- och utsortering av handlingar
  • hanterar interna lån av akter
  • tar emot leveranser
  • utbilda och ge råd i arkivfrågor
  • deltar i leveranser inom myndigheten och ev till arkivmyndigheten
  • komplettera dokumenthanteringsplaner
  • förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
  • sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar 
  • arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
  • ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet vid behov delta i nationella och regionala utvecklingsprojekt
  • m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap)
  • god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
  • mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

 

Det är meriterande med:

  • erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
  • kännedom om, och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
  • erfarenhet av att samordna/arbetsleda arkivpersonal
  • erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
  • erfarenhet av handläggning av ärenden om utlämnade av allmän handling
  • erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
  • B-körkort

 

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är stabil och självgående, analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Susanne Bäcklund, 010-568 18 86

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för SACO-S, Kent Svärd tfn 010-56 34 211; Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10; Fackförbundet ST, Johan Gertz, tfn 010-567 70 92; SEKO Polisen, Karna Tillheden tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställning

  • Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning under upp till 6 månader
  • Arbetsort: Sundsvall respektive Luleå
  • Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas
  • Tillträde: enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Säkerhetsklassning: Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kan komma att genomföras före anställning.

Ansökan

Vid din ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt personuppgiftslagen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 25 maj 2018.

Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Märk din ansökan med dnr. A230.304/2018 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till:

Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Carla Vidén, mobilnr. 072 51 29 206.

Polismyndigheten Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29 500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2018.

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen