JavaScript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Vapenhandläggare till Gävle

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Gävleborgs län

Utlyst

14 maj 2018

Ansök senast

28 maj 2018

Referensnummer

C19590/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen
Polismyndighetens rättsavdelning består ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polis-myndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom polismyndigheten.

RA – Förvaltningsrätt

Den förvaltningsrättsliga enheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Enheten svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Handläggningen av ärenden utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter. Vissa ärenden handläggs dock inom polisregionerna.

Exempel på verksamhetsområden som ingår i enhetens ansvar är ärenden enligt ordningslagen, vapenlagen och djurskyddslagen.

Arbetsbeskrivning

Arbetet innebär i första hand att handlägga ansökningar om tillstånd till privatpersoners vapeninnehav, vapenlicenser och dödsboärenden. Arbetsuppgifterna består till stor del av att formulera olika beslut som i vissa fall även ska föredras för en beslutsfattare. Du kommer successivt lära dig lagstiftningen och nya arbetsmetoder. Vid behov kommer du även vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter inom enheten.

Kvalifikationer

  • Vi söker dig som har:
  • Gymnasieexamen
  • Erfarenhet av arbete med handläggning vid myndighet
  • God datorvana då handläggningen är digitaliserad
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
  • B-körkort. 

MERITERANDE 

Det är meriterande om du har:

  • Relevant högskoleutbildning (inom juridik, statsvetenskap) 
  • Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
  • Erfarenhet av att söka i lagtexter samt att göra juridiska bedömningar
  • Erfarenhet av arbete med handläggning inom Polismyndigheten.

PERSONLIGA EGENSKAPER

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du kan arbeta i grupp och har förmåga att skapa goda relationer. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Vidare ska du kunna arbeta självständigt, var mycket noggrann och kunna hantera stressiga situationer eftersom arbetet periodvis kan innebära hög arbetsbelastning.

Kontaktpersoner

Mikael Söderström, rekryterande chef, tfn 0706-224 932.

Fackliga företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38 710

Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 77 092

Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-49 04 22.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Gävle
Arbetstid: Heltid/Flextid,
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

 

Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut; Registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig HR-konsult: Charlotte Ryrberg, tfn 070-22 91 930.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen