Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polisområde Kalmar Kronoberg söker gruppchef till Utredningsgrupp 1, LPO Växjö

Polismyndigheten i region Syd söker gruppchef till Utredningsgrupp 1, LPO Växjö, Polisområde Kalmar Kronoberg.

Organisation

Polisregion Syd

Län

Blekinge län, Kalmar län, Kronobergs län, Skåne län

Utlyst

21 november 2018

Ansök senast

07 december 2018

Referensnummer

C23203/2018

Arbetsplatsbeskrivning

I polisområde Kalmar Kronoberg ingår hela Kalmar län och Kronobergs län. Geografiskt är detta region Syds största polisområde och är också ett av de största i landet. Polisområdet är indelat i fem lokalpolisområden, Västervik, Kalmar, Nybro, Växjö och Ljungby.

I lokalpolisområde Växjö ingår Växjö och Alvesta kommuner. I lokalpolisområdet finns idag tio BF/IGV grupper, två utredningsgrupper samt två stöd service grupper. I området finns även ett särskilt utsatt område där arbetet bedrivs med evidensbaserade metoder.

Polisområde Kalmar Kronoberg söker nu en chef som på direkt nivå ska leda utredningsverksamheten vid en av LPO Växjös utredningsgrupper med placering i Växjö. Gruppen består i dagsläget av 14 medarbetare och tillsammans ansvarar ni för utredningen av de mängdbrott som begås inom lokalpolisområdet.

Arbetsbeskrivning

Som chef för gruppen har du både personal- och verksamhetsansvar och ingår i lokalpolisområdets ledningsgrupp, som i sin tur har ett gemensamt ansvar för lokalpolisområdets verksamhet och resultat. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla verksamheten både inom respektive grupp och inom lokalpolisområdet som helhet, vilket du ska vara delaktig i.

Som chef för en utredningsgrupp vid LPO Växjö, PO Kalmar Kronoberg

ska du

  • inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utförs
  • tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
  • ingå i lokalpolisområdes ledningsgrupp
  • ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
  • ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
  • företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

är du

  • verksamhetsansvarig genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
  • arbetsgivare du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
  • ledare utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential.

Kvalifikationer

har du

  • minst ett års aktuell erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
  • polisexamen och/eller annan för funktionen relevant examen/utbildning
  • erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten.

Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde.

besitter du

  • förmåga att använda dig av kommunikation som medel för styrning och ledning av verksamheten
  • förmåga och att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang
  • förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
  • förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
  • förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
  • förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit

Se hela kravprofilen här.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Erfarenhet krävs.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av lokalpolisområdeschef Jonas Ek, 010-56 22336.
Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Anne-Lie Holgersson, 010-56 20127.

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för ST, Polisförbundet, polisforbundet.kalmarkronoberg@ polisen.se och SACO-S nås via Polisens växel 11414. Seko Polisen Monica Veberg,  070 549 11 35,monica.veberg@polisen.se.

Övrig information

Anställning:
Tillsvidareanställning som polisinspektör/handläggare med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.
Placeringsort: Växjö
Arbetstidsförläggning: Veckoplanerad arbetstid 40 timmar/vecka.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra bemanningsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult Anne-Lie Holgersson, 010-56 20 127.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen