Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Verksamhetscontroller till avdelningen för särskilda utredningar

Organisation

Avdelningen för särskilda utredningar

Län

Stockholms län

Utlyst

09 november 2018

Ansök senast

20 december 2018

Referensnummer

A574.006/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Avdelningen för särskilda utredningar handlägger ärenden enligt förordningen (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott om anställda inom polisen m.m. Ärendena avser anmälningar mot anställda inom Polismyndigheten och Säkerhetspolisen, studenter vid polisprogrammet, åklagare, domare, vissa andra offentliga befattningshavare samt personal som står direkt under polisiär arbetsledning såsom inhyrda arrestvakter. Avdelningen är fristående från övrig verksamhet inom Polismyndigheten. Chefen för avdelningen anställs genom beslut av regeringen och verksamheten finansieras via en egen anslagspost i regleringsbrevet.

Avdelningen samverkar med Åklagarmyndighetens Särskilda åklagarkammare och har bland annat gemensamma handläggningsrutiner. Vidare ska avdelningen vid behov ge stöd och biträde till Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och andra myndigheter.

Arbetsbeskrivning

Avdelningen för särskilda utredningars kansli tillhandahåller stöd och styrning inom områden som beredning, administration, ekonomi, juridik och verksamhetsuppföljning.

Kansliet består av kanslichef, jurist, chefssekreterare och verksamhetscontroller.

Du som verksamhetscontroller kommer främst att hålla samman och arbeta med uppföljning och utveckling av metoder för framtagande av rapporter om verksamhetens resultat. Vi har ett stödjande arbetssätt och växlar mellan strategiska och operativa uppgifter.

I rollen som verksamhetscontroller ingår bl.a.

• Framtagande av årsrapport till regeringen.
• Underlag till Polismyndighetens insynsråd och regionpolisråd.
• Underlag till tertialdialoger.
• Ha en aktiv roll i avdelningens planeringsprocess under året, vilket ska resultera i en årlig plan för planeringsprocessen.
• Löpande uppföljning
• Ansvara för arbetet med planering och uppföljning av intern styrning och kontroll.
• Delta i arbetet med avdelningens styrdokument
• Utveckla nyckeltal för verksamheten.

I arbetsuppgifter ingår även handläggning av ärenden som hanteras vid avdelningskansliet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• Akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, ekonomi, kriminologi eller annan för tjänsten relevant utbildning.
• Erfarenhet av kvalificerat arbete med verksamhetsstyrning.
• Mycket god vana att skriva rapporter på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenskt tal och skrift.
• God förmåga att uttrycka dig väl i engelskt tal och skrift.

Meriterande
Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av polisens datasystem såsom RAR, Dur2 och PäR.
• Erfarenhet av att arbetat som verksamhetscontroller.
• Erfarenhet av arbete med databaser.
• Erfarenhet av arbete med Excel och/eller Qlickview
• Vana av att hålla presentationer/föredrag
• Erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet med krav på offentlighet och sekretess

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på förmåga att kunna samordna, strukturera och proaktivt leda arbetet framåt. Du bör ha starkt utvecklingsfokus, en helhetssyn samt kunna växla mellan verksamhetsövergripande och operativt perspektiv. En förutsättning för ett gott resultat är att kunna förankra arbetet hela vägen ut i verksamheten. För att lyckas i arbetet är det viktigt med god kommunikationsförmåga och att du är lyhörd och inkluderande då du kommer att ha kontaktytor både inom och utanför avdelningen.

Vi kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer? Du är välkommen att kontakta Bitr.avdelningschefen/kanslichefen Jan Carlsson 010-56 356 50

Fackliga företrädare

Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092; Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Anställningen
Arbetsort: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet, säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 20 december 2018. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.

Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med dnr A574.006/2018 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till:
Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Emmy Louise Angeklint, emmy.angeklint@polisen.se.

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.
De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen