Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polismyndigheten söker operatörer till Polisens kontaktcenter (PKC), Falkenberg

Organisation

Polisregion Väst

Län

Hallands län

Utlyst

08 oktober 2018

Ansök senast

29 oktober 2018

Referensnummer

C22380/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna och rikspolisstyrelsen är en enrådsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 29 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 består den nya polismyndigheten av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen

Region Väst

Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 4 600 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisens kontaktcenter (PKC) 
PKC i region Väst är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i sju polisregioner i Sverige. Verksamhetsidén är att ge människor en möjlighet att anmäla brott och få svar på frågor på ett snabbt och enkelt sätt under årets alla dagar, dygnet runt.  PKC är en arbetsplats som ständigt utvecklas och får nya uppgifter.  

PKC söker idag operatörer med start 25/2 - 2019 i Falkenberg

Gruppintervjuer kommer att hållas 13 och 14 november i Falkenberg

Arbetsbeskrivning

Som PKC-operatör tar man emot och skriver in anmälningar via telefon och internet, tar emot tips som lämnas via telefon samt svarar på frågor och ger upplysningar. Du utför även förstahandsåtgärder inom brottsutredningen genom att exempelvis hålla målsägandeförhör via telefon. En annan viktig del av arbetet är vårt serviceåtagande mot allmänheten, du kommer därför även att svara på frågor gällande andra ärenden som hanteras av Polisen. Du lämnar information om lagar och förordningar till medborgarna, vilket ställer krav på att du kan tolka och tillämpa de regelverk som gäller och att du är samhällsorienterad. 

Som operatör arbetar du självständigt, men också i nära samarbete med andra inom och utanför organisationen. Arbetet präglas av kontinuerlig dokumentation och administration. Det ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. I arbetet ingår att snabbt identifiera anmälarens behov och att därefter kunna individanpassa de första utredningsåtgärderna. 
Då direktiv om arbetet ibland förändras är det viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar. 

Stundtals kan arbetsbelastningen vara stor och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande. Du behöver därför ha god självkännedom och kunna hantera stress.

Kvalifikationer

 

KRAV:

 - avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande

 - mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

 - god förmåga att samtala på engelska

 - kunna arbeta dagar, kvällar, helger och nätter

MERITER:

 - minst ett års arbetslivserfarenhet

 - erfarenhet av myndigheter och service

 - erfarenhet av arbete inom rättsväsendet

 - eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant

 - utredningsvana

 - kunskaper i juridik/rättsvetenskap, samhälls-eller beteendevetenskap.

 - kunskaper i andra språk utöver svenska och engelska

 - tidigare erfarenhet från exempelvis callcenter

PERSONLIGA EGENSKAPER:

 - mycket god samarbetsförmåga, i kontakt både med kollegor, arbetsledare och chefer, men kan även arbeta självständigt

 - uppträder med mognad och integritet

 - har god självkännedom och empatisk förmåga

 - kan agera på ett lugnt och professionellt sätt, även under stressiga situationer

 - har förmåga att prioritera och snabbt kan växla mellan arbetsuppgifter och tempo

 - kan anpassa ditt bemötande och din framtoning i ett konfliktförebyggande syfte

 - tillämpar ett högt säkerhetstänkande, vilket innebär att du är pålitlig i situationer där fysiskt våld kan uppstå

 - har stor vilja och förmåga att kompetensutveckla dig och verksamheten, vilket kräver att du har ett eget driv och en god initiativförmåga i arbetet.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget: Sandra Mattiasson, Emma De Cal och Karin Börjesson. Samtliga nås via polisens växel 114 14

Information om rekryteringsprocessen: Klara Thun HR-konsult klara.thun@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare för SEKO Polisen, ST inom Polisen, Polisförbundet
region Väst och SACO-S nås via polisens växel 114 14

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare med en eventuell provanställning på 6 månader
Arbetstid: 3-skift
Placering: Falkenberg

Anställningen påbörjas med en grundutbildning som huvudsakligen genomförs på dagtid. Därefter genomgår du en handledd praktisk utbildning. Utbildningen som varar i ca 7 veckor planeras starta 25 februari 2019 och är förlagd i Falkenberg och Bengtsfors. En förutsättning för fortsatt anställning är att man klarar utbildningen där det ingår examination i tre delar.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning.

Hur du ansöker

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till oss i din begäran för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig HR-konsult. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen