Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Presstalesperson till Polismyndighetens Mediecenter i Malmö

Organisation

Kommunikationsavdelningen

Län

Skåne län

Utlyst

12 oktober 2018

Ansök senast

26 oktober 2018

Referensnummer

C22442/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Kommunikationsavdelningen leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och ska vara ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten.

Arbetsbeskrivning

Polismyndighetens mediecenter i region Syd i är en del av kommunikationsenheten i region Syd som idag består av total 27 medarbetare. Av dessa arbetar ungefär hälften arbetar med press- och mediefrågor. Mediacentret ansvarar för att lämna information till media, allmänheten och egna anställda vid händelser som inträffat i regionen. Arbetet vid mediecentret är till stora delar är minutoperativt, vilket innebär att de dagliga arbetsuppgifterna varierar stort utifrån verksamhetens behov och det mediala trycket. Därför söker vi dig som vill arbeta som presstalesperson i en självständig men lösningsorienterad roll. Som representant för myndigheten i polisregion Syd måste du ha förmågan att snabbt sätta dig in i komplexa frågor, ha hög arbetskapacitet och trivas med att leverera under press. I arbetet ingår skiftestjänstgöring alla dagar mellan 06.30-00.15 och vid speciella tillfällen kan nattjänstgöring förekomma.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av:
• informera massmedia om pågående händelser i regionen, vilket alltid görs i samråd med regionsvakthavande befäl och förundersökningsledare
• ge intervjuer i olika medier som exempelvis i tidningar, radio och TV
• skriva och publicera nyhetsnotiser på polisens hemsida & intranät
• besvara samtal från journalister.

Beroende på sökandes bakgrund och kompetens kommer även andra kommunikationsuppgifter förekomma i syfte att förvalta och utveckla den befintliga verksamheten. Det handlar till exempel om omvärldsbevakning, kriskommunikation, medieträning och utbildning samt hantering av sociala medier.

Kvalifikationer

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som har:
• för området relevant eftergymnasial utbildning inom exempelvis kommunikation och/eller media eller motsvarande som myndigheten bedömer är relevant
• erfarenhet av att arbeta med mediefrågor och bemöta pressen
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift, då du förväntas författa notiser & kommunicera med allmänheten och media
• god förståelse för hur media arbetar och journalistiken fungerar.

MERITERANDE

Det är meriterande om du har:
• minst 3-5 års erfarenhet som journalist, pressekreterare, polis eller liknande arbete som myndigheten bedömer relevant
• erfarenhet av att arbeta på Polismyndighetens regionsledningscenteral (RLC)
• erfarenhet/kunskap inom kriskommunikation
• erfarenhet av att agera rådgivare i mediefrågor
• erfarenhet av webbpubliceringar
• kunskap om sekretessbestämmelser
• god kunskap i polisens olika program som till exempel stormsystemet
• vana av att använda internet och digitala medier
• övriga språkkunskaper än svenska och engelska är meriterande.

PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetet ställer krav på att du kan tempoväxla och jobba under högt arbetstempo. Då du kommer att utsättas för påfrestande situationer, bör du kunna hantera stress på ett bra sätt.

Vi söker dig som:
• är positiv, lösningsorienterad och prestigelös
• är stresstålig & har hög integritet och ett gott omdöme
• har god förmåga att skapa goda relationer både internt och externt
• kan arbeta självständigt och klara av snabba omställningar
• trivs med att leverera under press

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Charlotte Hansson, tfn 010-562 02 23

Fackliga företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-563 42 11; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27.

Övrig information

Anställningen:
Anställningsform: 1st Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader och 2 st tidsbegränsade anställning (vikariat)
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: periodplanerad vilket innebär skiftestjänstgöring
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.

Ansökan:

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra bemanningsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult: Ninwa Youssef ninwa.youssef.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29 500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

 

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen