Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Förundersökningsledare till Polisens Kontaktcenter (PKC), Region Bergslagen

Organisation

Polisregion Bergslagen

Län

Dalarnas län

Utlyst

26 september 2018

Ansök senast

17 oktober 2018

Referensnummer

C22089/2018

Arbetsplatsbeskrivning

Region Bergslagen har ca 1700 anställda. Regionen består av tre polisområden, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen. Region Bergslagen omfattar Dalarna, Värmland och Örebro län. 

Polisens kontaktcenter (PKC) har ca 70 anställda. Sektionen består av 6 grupper som är fördelade i Karlstad och Falun. 

PKC återfinns inom den operativa enheten på regionnivå och är för många medborgare första mötet med Polismyndigheten. Numer har PKC ett utökat uppdrag i utredningsprocessen. Det innebär att det ska finnas en aktiv FU-ledning där tidiga beslut fattas för att kunna vidta de initiala utredningsåtgärderna som är relevanta och tidskritiska i en förundersökning. Arbetet ska syfta till att tidigt i processen avgöra om ärendet ska utredas vidare eller förundersökningen ska läggas ner, och därigenom minska ärendeflödet och ärendehanteringen för lokalpolisområdena. PKC har även ett serviceuppdrag vilket innebär att polisanmälningar ska tas upp, antingen via telefon eller genom polisens internetbaserade anmälningstjänst. 

Samverkan sker med andra aktörer, framför allt regionledningscentralen (RLC), jourhavande FU-ledare och Polismyndighetens nationella växel. 

Sektionen återfinns i Värmland och Dalarna och består i nuläget av cirka 70 medarbetare varav 14 förundersökningsledare, med placering i Karlstad och Falun. 

Vi söker nu dig som vill arbeta som förundersökningsledare på PKC. Det finns möjlighet att önska om du vill arbeta i Falun eller Karlstad. 

Vi ser gärna både poliser och civila som sökande.

Arbetsbeskrivning

PKC är i 60 % av de inkomna ärendena i regionen första länken i rättskedjan, där det är viktigt att en aktiv FU-ledning sker. Tidiga beslut ska fattas för att kunna vidta de initiala utredningsåtgärder som är relevanta och tidskritiska och syfta till att avgöra om ärendet är utredningsbart eller ska läggas ned. 

Arbetet innefattar att: 
• granska och skriva direktiv 
• fatta beslut i eller utanför förundersökning i enlighet med ditt förordnande/delegation 
• stödja den utredande personalen med förundersökningsledning 
• koordinera och fördela ärenden ut i organisationen 
• säkerställa att myndighetens prioriteringar får genomslag i verksamheten 
• säkerställa att begränsnings- och åtalsprövningsreglerna i rättegångsbalken tillämpas 

Som förundersökningsledare säkerställer du att verksamheten bedrivs enligt Polismyndighetens intentioner och anvisningar, effektivt och kostnadsmedvetet enligt gällande lagstiftning, föreskrifter och övriga regelverk. 

Rollen som förundersökningsledare innebär att lämna tydliga direktiv till medarbetare, såväl muntligt som skriftligt, i syfte att driva förundersökningen framåt. I samråd med gruppchef coachar, motiverar och stödjer du medarbetarna och skapar förutsättningar för dem att nå sin fulla potential.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har: 

• polisexamen och/eller högskoleexamen inom juridik eller annan bakgrund som bedöms likvärdig 
• erfarenhet av/intresse för förundersökningsledning 
• goda kunskaper muntligt och skriftligt på svenska och engelska 
• erfarenhet av självständigt utredningsarbete 

Meriterande är: 

• erfarenhet i rollen som FU-ledare 
• erfarenhet av samverkan med externa och interna aktörer 
• kunskap om brottsutredningsprocessen, bevisvärdering och förundersökningsledning 

För att arbeta som FU-ledare är det ett krav att genomgå den nationella kvalificerade förundersökningsledarutbildningen, därför är det en förutsättning att utbildningen genomförs under våren 2019. 

Personliga egenskaper 

• god analytisk förmåga och förmåga att se helheten före delarna 
• lösningsorienterad och flexibel 
• god förmåga att inhämta och tillämpa information samt bekväm med att fatta beslut 
• god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift 
• ansvarskännande och har en vana att arbeta i ett högt tempo 

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Lena FribergKommissarie010-567 2210

Fackliga företrädare

Fackliga representanter för ST , SEKO, SACO-S och Polisförbundet i Region Bergslagen nås via vår växel 114 14.

Övrig information

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kommer att genomföras före anställning. 

Anställningsform: Tillsvidareanställning. 6 månaders provanställning tillämpas, om du inte redan har en anställning inom Polismyndigheten. 
Placeringsort: Falun eller Karlstad 
Tillträde: Enligt överenskommelse. 

Anställningen kräver svenskt medborgarskap 

Ange i din ansökan om du är intresserad av att arbeta i Falun eller Karlstad. 

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter 

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt via HR konsult, linda.kristiansen@polisen.se. 

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se 

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen