Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Handläggare för arbete med U-boken till nationella gränspolissektionen,Stockholm

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

04 april 2019

Ansök senast

18 april 2019

Referensnummer

100/19

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningens uppgift är att bland annat bekämpa grov organiserad brottslighet och försvåra för kriminella organisationer att verka i Sverige. Nationella operativa avdelningen är även Sveriges kontaktpunkt för internationella brottsbekämpande organisationer som t.ex. Europol, Interpol och EU:s gränskontrollbyrå Frontex.

Gränspolissektionen har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns operationer. Här finns den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur, nationell kontaktpunkt för Schengens utvärderingsmekanism och polisens ambassadsamordning. Sektionen ger stöd till gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument. Slutligen ansvarar sektionen för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken.

Arbetsbeskrivning

Gränspolissektionen ansvarar för registrering av inreseförbud (personer som förbjudits att återvända till Sverige), den så kallade U-boken, och söker nu en handläggare till denna U-boksfunktion. Handläggaren kommer att arbeta i nära samarbete med administratörer. Arbetet innebär att registrera och uppdatera återreseförbud. Som handläggare har man ansvar för verksamhetens kvalitet samt för utvecklingen av verksamheten och framtagande av nya rutiner. Handläggaren ansvarar även för de svårare ärendena som kan kräva juridiska bedömningar eller annan särskild hantering.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:
•Implementera nya arbetsmetoder och digitalisera arbetet
•Hantera och registrera inkommande uppgifter beträffande beslut om avvisning, utvisning och verkställighet, eller upphävande av sådant beslut
•Ansvara för att inkommande beslut registreras i U-boken (NEPU) och SIS, med särskilt ansvar för svårare ärenden
•Samverkan med polisregionerna och andra myndigheter
•Kvalitetssäkra arbetet
•Utveckla arbetsmetoder, hitta nya arbetssätt och ta fram skriftliga rutiner
•Ta fram utbildningsmaterial och förmedla information

Kvalifikationer

Kvalifikationer
•akademisk utbildning med inriktning mot juridik, kriminologi eller statsvetenskap,alternativt annan utbildning eller erfarenhet som kan anses likvärdig.
•erfarenhet och vana av handläggning inom offentlig verksamhet
•erfarenhet av att hantera, bedöma och bearbeta information
•god datorvana
•mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska

Meriterande
•erfarenhet från domstolsväsendet
•juridisk kompetens, särskilt inom utlänningsrättsområdet
•vana att leda utvecklingsarbete, arbetsgrupper eller projekt
•erfarenhet av polisiära register och system, särskilt NEPU, SIS och DAR, men även PÄr samt Migrationsverkets system Wilma

Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är självständig, initiativtagande och handlingskraftig. Verksamheten är i förändring vilket innebär att du ska ha förmåga att driva denna utveckling. Du är även noggrann, kvalitetsmedveten och har ett strukturerat arbetssätt. Vidare är du flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt att du har en förmåga att prioritera. Då arbetet innefattar samverkan både inom och utanför myndigheten kräver rollen god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef: Anna Garphult, tfn 010-563 85 52
HR-konsult: Camilla Andersson, tfn 073-0723890

Fackliga företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning

Arbetsort: Stockholm

Funktion: Handläggare

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse


Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.


Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 18 april 2019. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format.


Skicka din ansökan via e-post till jobb.noa@polisen.se eller till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm. Märk din ansökan med ref nr 100/19 i mailets ärendemening.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan via post till:

Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Camilla Andersson, tfn 073-0723890

Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter är att du som kandidat samtycker till sådan behandling som en del av ansökan till tjänsten, där du som kandidat väljer vilken typ av personuppgifter som delas med Polismyndigheten i detta avseende. Observera att du som kandidat är berättigad att när som helst dra tillbaka det nämnda samtycket genom att kontakta Polismyndigheten.

Dina personuppgifter behandlas hos oss under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen, dock längst två år. Du som kandidat kan när som helst kontakta Polismyndigheten för att utöva rätten att få tillgång till, korrigera eller radera personuppgifter. Även för att begränsa eller invända mot behandlingen av din data samt rätten till dataportabilitet. Dessutom har du som kandidat rätt att lämna ett klagomål till dataskyddsmyndigheterna när det gäller behandling av dina personuppgifter.

De personer som har tillgång till personuppgifterna är rekryterande chef samt HR-konsulter hos Polismyndigheten. Har du frågor kring integritet, kontakta Polismyndigheten för ytterligare information. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!


Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post

Till toppen