Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Passhandläggare/receptionister till Borås

Organisation

Polisregion Väst

Län

Västra Götalands län

Utlyst

08 april 2019

Ansök senast

12 april 2019

Referensnummer

C26981/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu noggranna, flexibla och serviceinriktade passhandläggare/receptionister till vårt team i Borås. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. 

 

Polisområde Älvsborg omfattar tio kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli. 


Verksamheten vid lokalpolisområdena leds av en lokalpolisområdeschef som inom sitt geografiska område svarar för utredning i enlighet med den nationella brottskatalogen, ingripande- och områdespolisverksamhet, receptionsverksamhet, godshantering, brottssamordning samt extern samverkan och medborgarlöften.

Arbetsbeskrivning

Arbetet som passhandläggare sker i direktkontakt med besökare som uppsöker polisen för att ansöka om pass, nationellt ID-kort, samt för att hämta ut resehandlingar och delgivningar. 


Som passhandläggare är du representant för myndigheten och handlägger i enlighet med gällande lagar och förordningar som t.ex. Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt ID-kort samt Förvaltningslagen. 


Du blir myndighetens ansikte utåt och kanske besökarens första kontakt med polisen. Du ger kunden förutsättning att få en inblick i resehandlingsprocessen och att känna trygghet i kontakten med Polisen. Varje kund ska bemötas objektivt utifrån sitt ärende. 


I arbetsuppgifterna ingår bl.a. registrering, utredning, beredning av beslut, utlämnande av färdiga resehandlingar och delgivningar. I arbetsuppgifterna ingår även att besvara telefonsamtal och e-post samt att hantera hittegods och till viss del även beslag. 


Arbetet sker under dagtid, samt under kvällstid en dag i veckan. 

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • En avslutad och godkänd gymnasieutbildning
  • Erfarenhet av att arbeta med handläggning av resehandlingar, hittegods samt utlämnande av hävt beslag
  • God datorvana samt lätt för att lära nya IT-system
  • En god kommunikativ förmåga där du behärskar det svenska och engelska språket i både tal och skrift 


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har tidigare erfarenhet av arbete inom Polismyndigheten. 

 

Personliga egenskaper: 

Du kommer dagligen att ställas inför händelser och situationer där det ställs krav på att du som person är flexibel och har en god förmåga att prioritera, samtidigt som du inte släpper kravet på noggrannhet. Arbetstempot är högt och du bör därför även ha en god förmåga att hantera stress. Vidare är du en god kollega med förmåga att sprida trivsel och arbetsglädje omkring dig. 


Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering. 

Kontaktpersoner

Susanne Bauer, Gruppchef LPO Borås, nås via polisens växel 114 14

Sofia Widfeldt.,HR-konsult, sofia.widfeldt@polisen.se

Fackliga företrädare

Fackliga företrädare från Polisförbundet, SEKO Polisen, ST inom Polisen och SACO-S nås via polismyndighetens växel 114 14.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med eventuell provanställning om sex månader 
Arbetsort: Borås, Polisområde Älvsborg 
Arbetstid: Dagtid, samt kvällstid en dag/vecka 
Tillträde: Enligt överenskommelse 
Funktion: Administratör reception 

 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 


Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult. 


Varmt välkommen med din ansökan! 

 


Polismyndigheten 

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. 

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se 

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen