Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Handläggare förvaltningsrätt Stockholm

Organisation

Rättsavdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

16 augusti 2019

Ansök senast

02 september 2019

Referensnummer

C30414/2019

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.

Arbetsbeskrivning

Som förvaltningsrättshandläggare kommer du bl.a. arbeta med att handlägga ärenden med stöd av ordningslagen, lagen om ordningsvakter och lagen om hotell och pensionat. Du formulerar beslut vid handläggning av ärenden gällande förordnanden och sökandendes lämplighet.

Som förvaltningsrättshandläggare inom parkering kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden enligt lagen om felparkeringsavgift. Ärendena rör bland annat bestridanden av parkeringsanmärkning. Arbetsuppgifterna består till stor del av att utreda ärendena genom kontakter med allmänhet, kommuner och parkeringsvakter.

Arbetsuppgifterna består till stor del av att inhämta yttranden både internt och externt för att sedan pröva ärendet och författa beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska föredras för beslutsfattare. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem.

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden på rättsenhet Stockholm.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god datorvana
• B-körkort
• minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid

Det är meriterande om du har:

• juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden, gärna inom liknande ämnesområden.
• kunskaper inom relevant lagstiftning

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Kontaktpersoner

Pernilla Markström, tf sektionschef telnr 010-56 344 99
Marie Ericsson, gruppchef parkering telnr 010-56 343 69

Fackliga företrädare

SACO: Anna Owens, tfn 010-563 48 81
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 387 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställning
Anställningsform: tillsvidare, vikariat om 1 år samt visstidsanställning om 1 år.
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse

Ansökan
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 2 september 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C30414/2019, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta HR-konsult sara.fjellstrom@polisen.se

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg

Till toppen